Wordt mijn humeurigheid veroorzaakt door mirena spiraaltje?

Ongeveer een maand geleden liet ik een mirena spiraaltje plaatsen. Ik heb de indruk dat ik sindsdien erg humeurig ben, lastig in mijn vel zit en snel mensen afsnauw. Is dit toeval of komt dit van het spiraaltje? En als het van het spiraaltje komt, gaat dit dan over na een tijdje als je lichaam er meer aan gewend is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Dat kan. Het is heel vervelend, maar eigenlijk is dat antwoord zo niet te geven. Het grote nadeel van zo'n hormoonhoudend spiraal is tegelijk datgene wat veel vrouwen het grootste voordeel vinden: dat het een hele tijd kan blijven zitten en dus lang werkt. De andere kant van de medaille is dan wel dat als je bijwerkingen ervaart, het moeilijker is om uit te vinden waar dat vandaan komt, en ze ook langer zullen aanhouden. Als je dezelfde problemen krijgt terwijl je de pil slikt, kun je een tijdje stoppen met de pil en kijken of dat uitmaakt. Na een tijdje begin je weer, en als de klachten dan terugkomen na weg geweest te zijn, heb je waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Met een spiraaltje is dat veel lastiger.

In z'n algemeenheid: ja, het is mogelijk dat een dergelijk hormoonpreparaat stemmingsveranderingen veroorzaakt. Je kunt niet zomaar 'even' het spiraaltje verwijderen om dat uit te proberen, maar misschien heb je eerdere ervaringen die het waarschijnlijker maken dat dit inderdaad de oorzaak is? Als je eerder de (mini)pil slikte of de prikpil of andere hormonale anticonceptie gebruikte en je daar ook deze klacht van had, of als je tijdens je menstruatie of tijdens een eventueel doorgemaakt zwangerschap altijd problemen had met je stemming, is het waarschijnlijker dat de oorzaak nu ook bij de hormonen ligt. Het is niet met zekerheid te zeggen, maar het zou zomaar kunnen.

En inderdaad is het ook zo dat het kan zijn dat áls deze klachten komen door het spiraaltje, het zou kunnen dat ze minder worden als je lichaam er meer aan gewend is. Stemmingswisselingen worden voor zover ik weet wel sterker gelinkt aan progesteron dan aan oestrogeen, maar meestal zijn het meer de schommelingen in het hormoonniveau waar vrouwen last van hebben en niet de progesteron-component (wat bij het mirena-spiraal de enige component is) op zich. Daarom hebben veel vrouwen ook op bepaalde momenten van hun cyclus deze klachten en niet continu. Het zou dus kunnen dat deze klachten op den duur afnemen omdat het hormoonniveau dan een tijdje wat gelijkmatiger is.

Als je er veel last van blijft houden, overleg het dan met je huisarts of gynaecoloog. Als het echt niet houdbaar is dan zou je ervoor kunnen kiezen het spiraaltje te laten verwijderen om te zien of het dan beter gaat, maar dat hoeft natuurlijk niet direct. Alleen al je klacht benoemen zodat je het samen in de gaten kunt houden kan al wat lucht geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!! Daar kan ik wat mee :).
Ik denk dat ik nog even ga afwachten dan en het eens ga bespreken met mijn gynaecologe waar ik binnenkort (6 weken na plaatsing) op controle moet.
Het is inderdaad vervelend dat je bij het spiraaltje niet even kan testen of dat je klachten veroorzaakt door het er 'even' uit te halen. Ik heb extreem veel zeer gehad na de plaatsing, dus ik ga er zeker niet licht over gaan om het er laten uit te halen.

Andere antwoorden (1)

Zie op welke bijwerkingen moet ik letten en dan zelden

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Mirena.aspx?mId=10704&rId=1834
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had natuurlijk reeds in de bijsluiter gelezen dat stemmingsveranderingen er tussen staan bij zelden. Maar dit is zo algemeen omschreven en bij die lijst van bijwerking staan zoveel dingen dat iedereen zich daar wel in kan vinden, ook al komt het misschien niet van het spiraaltje.
Ik ben dus eerder op zoek naar persoonlijk ervaringen om te weten hoe anderen dit ervaren hebben. Hoe het bij hun aanvoelde, of het bij hun na een tijdje vanzelf over ging, of dat ze het misschien hebben laten verwijderen en daarna al dan niet verbetering hadden....