Kan men aseksueel worden zonder medische ingrepen of medicatie als men een grote seksuele drift heeft?

Ik heb het enorm moeilijk omdat ik een hele hoge seksuele drift heb maar geen sekspartner kan vinden. Ik zie het ook niet te gebeuren, dus ik krijg het gevoel dat ik een oplossing moet zien te vinden om mijn seksuele drift te laten ophouden, zodat mijn lijden zou stoppen. Ik wil echter geen onnatuurlijke ingrepen op mijn lichaam plegen (zoals castratie of chemische castratie of enige andere vorm van onnatuurlijke medicatie). Bestaan er nog andere methodes om de seksuele drift te stoppen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Ja, door bepaalde hormoon-producerende tumoren bijvoorbeeld.

Maar dat kun je niet zelf veroorzaken, en is bovendien niet wat jij wilt. Daarbij: jij hebt het over aseksueel worden en over het intomen van een groot libido. Dat zijn twee heel verschillende dingen. Een (zeer) groot libido is nog wel een beetje te onderdrukken met gedragstherapeutische interventies of wat minder ingrijpende medicatie (off-label dan, je zou gebruik maken van bepaalde bijwerkingen). Maar aseksueel word je daar niet van.

Maar de vraag is of dat jouw probleem oplost. Allereerst vraag ik mij af of jouw "grote seksuele drift" abnormaal is, of dat je gewoon een gezonde man bent die regelmatig zin heeft in seks. In de tweede plaats zijn er meer manieren om met een groot libido om te gaan. Voor de hand ligt het vinden van een partner met een net zo groot libido, maar ik begrijp dat dat al niet het geval is. Een andere optie kan soloseks zijn, en pas als het echt de spuigaten uitloopt, zou ik zeggen dat je iets aan de drang op zich moet doen.

Jij spreekt van "lijden", dus er is duidelijk iets aan de hand waardoor je echt last hebt van je seksuele drang. Ik weet niet of dat komt door die drang an sich, of meer een 'mismatch' tussen jouw grote libido en je omstandigheden.

Vanuit de psychologie spreken we van een stoornis of een probleem dat behandeling behoeft, wanneer de cliënt in belangrijke mate lijdt onder klachten, of wanneer het zorgt voor duidelijke beperkingen in sociaal en/of beroepsmatig functioneren. In jouw geval: wanneer je gedurende de dag zo vaak bezig bent met seks (seks hebben, aan seks denken, seksfilmpjes zoeken, masturberen, etc.) dat je niet toekomt aan je normale bezigheden, dan is er een duidelijk probleem. In dat geval zou ik je aanraden om psychologische hulp te zoeken. Sommige GGZ-instellingen hebben groepen voor mannen met seksverslaving, misschien pas je daar in. Zoals elke vorm van 'uit de hand gelopen gedrag' is ook hier iets aan te doen. Je huisarts kan je doorverwijzen.

Als het vooral is dat jij een normale seksuele drang hebt maar je vooral gefrustreerd raakt omdat jouw partner die niet heeft, dan is het iets waar je samen hulp voor nodig hebt. Ga dan samen naar een relatietherapeut of seksuoloog.

Als jij het idee hebt dat je libido echt veel groter is dan gemiddeld en je ervaart dat als een probleem, leg het dan eens voor aan je huisarts. Misschien is er wel een medische aanleiding voor. Er zou in elk geval onderzoek gedaan kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Een andere optie kan soloseks zijn, en pas als het echt de spuigaten uitloopt,...." :D, Mooier kan je het niet uitdrukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar vergeet niet dat ik ook nog schrijf dat vóór de hand de optie ligt van het vinden van een partner met een even groot libido. In die volgorde dus :-P
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
,,,,,,,,,Wauw