Hebben kinderen al een seksuele behoefte of drang?

Ik herinner me dat ik als kind seksuele handeling verrichtte (bij mezelf) voor zover ik kan teruggaan in mijn herinneringen, en ik vroeg me af of dat normaal is of eerder een uitzondering.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Vanaf hoe oud?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Seksuele behoefte is het niet te noemen. Het is een toevallig bijproduct van een ontdekkingstocht van je lichaam.
Maar het voelt goed dus waarom zou je het niet doen??? Dat het seksueel is.. Heeft een kind geen boodschap aan. Tis gewoon lekker... Net als ijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van zo ver mijn herinneringen gaan. Zo was ik bijvoorbeeld te jong om te beseffen dat als ik in het openbaar op mijn buik lag met mijn broek omlaag en met mijn erectie tegen de grond op en neer ging, dat een beetje onbetamelijk gedrag was. Ik was dus wellicht 4 of 5 of zo.

Antwoorden (1)

Bij kinderen is het meer de nieuwsgierigheid naar hun eigen lichaam en het idee dat iets 'lekker aanvoelt' dan dat je het echt seksuele drang kunt noemen. Dat laatste komt echt pas rondom de puberteit.

Veel kinderen ontdekken min of meer bij toeval dat het aanraken van of wrijven tegen hun eigen geslachtsdelen een bepaald gevoel oplevert. Dat wordt ook wel 'peutermasturbatie' genoemd. Dat heeft nog niets te maken met seks: kinderen zijn nieuwsgierig, jongetjes frunniken graag aan hun plasser, en ineens merken ze dat er iets gebeurt en dat die beweging (rijden op een kussen, wrijven met je handen, een knuffel tussen je benen heen en weer bewegen, de douchestraal langs je geslachtsdelen laten lopen) een prettig gevoel geeft. Dat gaan ze herhalen, helaas voor de ouders soms ook op de meest ongepaste plaatsen ;-). Maar een kind denkt nog niet aan seks en heeft nog geen 'drang' of libido: heel vaak ontdekt een jong kind dat 'lekkere gevoel' lang voordat ze überhaupt weten wat seks is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat jongetje van vier dat graag aan zijn plasser zit, zal ook geen erectie krijgen als zijn niet onaantrekkelijke juf hem helpt op het toilet. Maar wél als hij heerlijk ontspannen in een warm bad ligt, om maar een voorbeeld te noemen. Ook dat geeft aan dat het bij kinderen puur is "voelt lekker, dus doe ik", dan dat het gekoppeld is aan seks of fantasieën daarover.