Als ik op de 5de dag van mijn menstruatie de pil ben gaan slikken kan ik hem dan zonder problemen doorslikken?

Ik ben op de 5de dag van mijn menstruatie begonnen met het slikken van de pil (zaterdag in mijn geval). Alleen nu wil ik de pil door blijven slikken omdat ik de hele week bij m'n vriend ben. Alleen omdat ik op de 5de dag ben begonnen en niet op de eerste was er altijd het geval dat je de eerste 7 dagen een condoom erbij moest gebruiken. Nu ik geen stopweek doe en aan een nieuwe strip begin, is het dan het geval dat we de eerste 7 dagen weer een condoom erbij moeten gebruiken? Of maakt dat nu niet uit aangezien ik door blijf slikken?

De pil die ik heb: Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03/0,15 mg WEC

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Als je de pil begint te slikken op dag 1 van je cyclus, de eerste dag van je menstruatie, ben je direct beschermd tegen zwangerschap. Als je op een andere dag begint ben je beschermd na een week ononderbroken de pil geslikt te hebben.

Tot nog niet zo lang geleden werd gezegd dat je pas beschermd zou zijn na de eerste stopweek; dit is inmiddels onjuist gebleken. De bescherming is er dus al na 7 dagen. Helaas loopt de tekst van de meeste bijsluiters achter bij de wetenschap; de tekst moet vaak nog aangepast worden. Ook de tekst over een vergeten pil is inmiddels te streng gebleken.

Maar goed, als je een maand geslikt hebt en dan doorgaat zonder stopweek ben je gewoon beschermd.
Spreekt voor zich dat je het beste toch een condoom kan gebruiken als het een nieuwe vriend is. De pik beschermt immers niet tegen SOA's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Da's wel een komische vertyping in de laatste zin! ; - )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh help, dat had ik niet eens gezien.