Ik heb vaak orale seks met mijn vriendin. Moet ik me nu laten innenten tegen het virus dat keelkanker veroorzaakt? (24 jaar, man)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In een recent advies pleit de Britse Throat Cancer Foundation ervoor om ook jongens te vaccineren tegen HPV. Tot nu toe gebeurt dat onder meer in Australië, de Verenigde Staten en Oostenrijk. Argumenten pro zijn vooral het voorkomen van aandoeningen die veroorzaakt worden door HPV, zoals genitale wratten en anale- en mond- en keelkankers. De veralgemeende vaccinatie van jongens zou ook de impact van de vaccinatie van meisjes versterken door een zogenaamde kudde-immuniteit (doordat veel mensen gevaccineerd zijn, komt het wilde virus minder voor).

België:
De Hoge Gezondheidsraad heeft zich tot nu toe niet uitgesproken over de HPV-vaccinatie van jongens bij gebrek aan voldoende gegevens over bijvoorbeeld het aantal HPV-infecties bij jongeren, het effect van de vaccinatie van meisjes op de besmetting van jongens, enzovoorts. Ook bestaan er nog te weinig gegevens over het economische voordeel van een veralgemeende vaccinatie van jongens. Behalve dan voor jongens die seks hebben met andere mannen, daar zouden de baten van vaccinatie wel opwegen tegen de kosten.
Ouders die overwegen om hun zoon te laten vaccineren, doen dat het best voor de leeftijd van 12-13 jaar (voor het begin van de seksuele activiteit). Wanneer de jongen reeds seksueel actief is, bestaat de kans dat reeds infectie is opgetreden met één of meerdere van de types waartegen het vaccin beschermt, en neemt het voordeel van vaccinatie sterk af. Ze kiezen het best voor het viervoudige vaccin Gardasil dat ook beschermt tegen genitale wratten. Het vaccin kost 118,38 euro per dosis (er zijn drie dosissen nodig voor een volledige vaccinatie) en wordt voor jongens niet terugbetaald door de ziekteverzekering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens René Leemans, hoofd Keel-Neus-en Oorheelkunde van het VUMc is het niet nodig om jongens te gaan inenten maar het is wel belangrijk dat meer meisjes het doen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo veel geld ga ik er niet aan geven. Bedankt!