Hoe verwerk ik een verkrachting?

Ik ben een 20 jarige dat sinds mijn 12 tot mijn 17de elke week werd verkracht door mijn stefvader. nu kig ik nog wakker ervan gewoon van de shrik, wat kan ik hier aandoen?
liefst zonder een pshiater ofzo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

De beste remedie is toch echt er met iemand over praten! En dan het liefst met een professional. Ga naar de huisarts, deze geeft je advies en zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een psycholoog. Dit moet je niet alleen willen doen! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn vriend is er om mij te steunen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat je vriend je steunt. Maar het is belangrijk dat er een neutraal iemand is die je helpt en je de goede weg weer op stuurt. Zorg echt dat je met een professional gaat praten. Zij weten hoe ze moeten omgaan met de situatie. Laat het niet te lang rusten.... Hier kan op latere leeftijd ook weer problemen van krijgen. Ik praat uit eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een neutraal iemand?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een neutraal iemand is iemand die compleet buiten de situatie staat! Het liefst iemand die jou verder niet kent of ver uit je buurt staat.
Een psycholoog helpt je weer een positief zelfbeeld te krijgen, zodat je je weer veilig voelt in je eigen omgeving
Poet
10 jaar geleden
Ja je moet een deskundige zoeken. Dit werkt allemaal toch dieper door dan je misschien denkt en daar kun je lang last van blijven houden.
Praat er over met vrienden of familie die je kunt vertrouwen, of ga eens langs bij je huisarts, zij zullen je zeker kunnen helpen.
Waarschijnlijk gaat het beter gaan als je je verhaal eens kan vertellen bij iemand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn vriend is ervan op de hoogte van heel het verhaal, de druk is er wel van omdat ik eindelijk iemand heb dat me gelooft maar ik word er gewoon zo kwaad enzo van als ik weer een een week aan een stuk nachtmerries heb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het je geruststelt kan je, je moet dit niet doen en ik ken jouw situatie en jullie band niet (het is maar een tip), hem aangeven (als je dit nog niet gedaan zou hebben). Het kan je nog meer helpen het te verwerken als je weet dat hij er voor gestraft wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb hem gaan aangeven maar hij heeft geen straf gehad
Het is ook nog maar kort geleden gestopt dus het is niet gek dat je hier nog zo'n last van hebt.
Je hebt nu in elk geval al de eerste stap gezet, door het anoniem met vreemden te bespreken.
Ik weet niet of je überhaupt iemand er al over vertelt hebt, maar dat zou natuurlijk goed zijn. Het bespreken met iemand die jou goed kent en iemand die jij hiermee vertrouwt.
Als die stap te groot is voor nu, dan zou ik beginnen met dingen voor jezelf op papier te zetten. Dan schrijf je het toch van je af en kan jij je hele verhaal kwijt. Ook al leest niemand het. Ook kun je natuurlijk anoniem op een forum terecht. Er zijn duizenden vrouwen als jij helaas. Soms werkt het goed om met lotgenoten te praten.

Je kan er ook altijd met een huisarts over praten. Die zal je niet meteen naar een therapeut sturen, maar die kan wel je verhaal aanhoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hi, mijn vaste vriend kan ik er wel mee vertrouwen maar ik wil hem er ook niet constant mee lastig vallen en shrijven helpt mij niet.
heb dat al veel gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
al bijna 4jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
4 jaar is nog niet zo lang voor een situatie als dit. Dit zijn dingen die heel lang kunnen duren om te verwerken. Ik ken iemand die op haar 16e verkracht is en later als volwassen vrouw (50) en moeder van 3 volledig doordraaide. Ik zeg niet dat dit met jou gaat gebeuren, maar laat jezelf niet wijsmaken dat het raar is dat je er nu nog last van hebt omdat het al 4 jaar geleden is. De vrouw waar ik het over had, heeft trouwens nooit hulp gehad. Alleen haar man wist het, en die ging zelf kapot nadat hij in Bosnië gediend had, toen kon hij haar problemen er niet meer bij hebben. Waarom wil je geen profesionele hulp? Toch niet voor schaamte hoop ik. Je mag je hier nooit voor schamen want het is niet jouw schuld. Ik heb wel eens gehoord dat 1 op de 4 vrouwen het slachtoffer is van een zedenmisdrijf. Ook gezien het feit dat je stiefvader vermoedelijk wegkomt met wat hij gedaan heeft (dat begrijp ik uit jouw verhaal) Is het juist heel belangrijk voor je om hier goed doorheen te komen. Soms kan dit niet zonder professionele hulp.
Ik ga nu iets heel hards zeggen. Het zal niet aardig over komen, maar ik vind het belangrijker dat je iets aan het antwoord hebt dan dat je niets verder komt.

ZOEK PROFESSIONELE HULP. DIT VERWERKEN KAN JE NIET ALLEEN (en dat hoeft ook niet; slechts een enkeling lukt het alleen (en dan doel ik op zoiets als 1 op de miljoen)).

Een aantal opmerkingen:

Je vriend kan je bijstaan, maar zoals je al zei, je wil hem niet elke keer er mee lastig vallen. Voor een professional kunnen dit soort zaken erg moeilijk zijn. Voor niet-professionals is het bijna ondoenlijk (want persoonlijk betrokken, onmacht, etc).

Je hebt last van nachtmerries. Heel begrijpelijk. Deze zullen voorlopig nog wel even aanhouden. Ook met professionele hulp ben je er niet zo maar vanaf. Maar het is wel de weg die je moet bewandelen (geen zorgen. Een psycholoog heeft
a) zwijgplicht en
b) mag geen medicatie voorschrijven en
c) als er ook een psychiater bij komt, hoef je nog steeds helemaal niets. Je hebt zelf de controle!).

Probeer de stiefvader vervolgd te krijgen mits dit voor jou rust gaat geven. Vraag bij politie na waarom het onderzoek nog niet is afgerond. Najagen houdt dingen warm en hopelijk dat er iets uit komt.

Verkrachtingen zijn heel traumatische ervaringen en recent onderzoek (even geen linkje, sorry) toont aan dat dit zelfs (blijvend) neurologische schade kan geven! Een goede verwerking

Nu het harde stuk. Ja het is een drempel om dit verhaal hard op te vertellen tegen een vreemde, maar het is wel wat je moet doen. Als je het niet wil of nog niet kan, ben je nog niet toe aan de verwerking. Dan moet je dit ook accepteren.

Het is hulp zoeken of blijven met alle gedachten en nachtmerries. ik bedoel het goed, maar het moet wel gezegd worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zin niet afgemaakt:
Een goede verwerking is van vitaal belang!

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een belangrijke toevoeging:
Ondanks kennis en wat ervaring BEN IK GEEN PROFESSIONAL. Het hierboven is dan ook een advies en geen professionele medische mening.
10 jaar geleden
wat je kan doen is bijvoorbeeld een soort van een dagboek bijhouden en daar alles in noteren wat je voelt al je emoties neerschrijven of tekenen. Voor sommige mensen is dit al een grote stap in het verwerkingsproces. Ook raad ik het aan om met mensen te praten, als je niet weet hoe je zo een gesprek kan beginnen kan je bijvoorbeeld je dagboek waar je al je gevoelens hebt neergeschreven aan die persoon geven. En ten derde zou ik toch naar een psycholoog gaan, deze mensen kunnen je echt super goed helpen en je zal je ook opgelucht voelen dat je het aan iemand hebt kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dagboek en of tekenen helpt me niet zo omdat ik het niet op papier krijg
Dat verwerk je niet alleen. Bij mij is het vele malen minder erg geweest, het is slechts eenmaal gebeurd (dan wel door een vreemde) op mijn 12e. Ik ben nu 21, en er helemaal overheen kom je naar mijn idee eigenlijk nooit. Ik heb het toen wel gelijk verteld aan mijn oma omdat ik daar een goede band mee had. Zij heeft aangifte gedaan en daar is, net als bij jou, nooit een straf of zaak van gekomen. Ook dat levert frustraties met zich mee.

Ik raad je aan je niet teveel vast te klampen aan je vriend. Het is fijn dat hij voor je klaar staat, maar hij is geen professional en ik denk dat het ook heel frustrerend voor hem is dat hij er zo weinig aan kan doen. Dit is iets wat jaren en nog eens jaren tijd nodig heeft.
Ik heb nu zelden nog een nachtmerrie, maar als ik merk dat het weer begint hou ik altijd iets vast met een vertrouwd geurtje. Een knuffel / een tshirt van een vriend. Ook laat ik dan altijd een lampje aan in de kamer.

Voor mij heeft schrijven overigens wel geholpen. Wat bedoel je precies als je zegt dat je het niet op papier krijgt? Vind je het te moeilijk om er over te schrijven? Weet je gewoon niet precies hoe je het onder woorden moet brengen? Misschien dat tekenen of muziek spelen of iets anders dan wel helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vind het ergens te moeilijk om het te schrijven
Wat wel kan helpen is 'gewoon' opschrijven wat er gebeurd is, de feiten en wat er dan kan gebeuren is dat je gevoel, je emoties los komen en dat je een heleboel meer kunt schrijven dan je dacht.

Je kunt het nu niet met een psychiater of psycholoog bespreken ["liefst zonder een psychiater of zo"], bent er kennelijk nog niet aan toe. Door te gaan schrijven, nogmaals niets verzinnen, nee alleen maar wat je nog weet, uit je herinnering. Misschien wil je het niet, wil je het allemaal veel liever nu meteen vergeten, maar dan zul je het niet verwerken, dan duurt het alleen daardoor al vele vele jaren langer...

Dit heet "iets van je afschrijven". Dat kun je één keer doen, maar ook vaker. Zo vaak als maar nodig is, voor jou.
Probeer het maar, misschien helpt het jou ook, gewoon proberen.