Is het mogelijk om met voetreflexologie de hormonenspiegel te beïnvloeden? Zowel in positieve of negatieve zin?

10 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt wel bijvoorbeeld rugklachten verminderen door te zorgen dat je beter op je voeten staat, maar echt de hormonen volgens mij niet hoor.
Kristal
10 jaar geleden
Waarom zet je dit onder seksualiteit?
colombo100
10 jaar geleden
Ik ben 65 jaar en een beetje "uitgedoofd". Mijn kinesist beweert dat hij door middel van voetreflexologie de stroom van hormonen opnieuw op gang kan bennen zodat ik samen met Urbanus kan zingen: mijn selder staat in brand…. Hopelijk ben ik niet plat geworden, maar ik ben zeker dat je begrijpt wat ik bedoel?
Kristal
10 jaar geleden
Ah, oké, ik begrijp het.
Zit je misschien ook in een sleur? In het dagelijkse leven?
Misschien vind je dat het leven je niet veel meer te bieden heeft en als zich af en toe toch iets voordoet ben je eigenlijk al te moe, heb je geen zin meer om je er echt voor in te spannen?
Ik heb het gevoel dat het daar een beetje in zit, zeg het maar gewoon als ik het mis heb hoor.
Maar je bent pas 65, ziet er ook niet oud uit maar wel zonder pittige levenslust.
Ik begrijp ook dat je wel een erectie kan krijgen dus het is niets fysieks.
Voetzoolreflextherapie kan goed uitwerken, je energiepunten stimuleren, maar maak dan ook gebruik van die energie en ga iets nieuws ondernemen, of iets waar je altijd al van gedroomd hebt!
Ga met de tweede helft van je leven beginnen. Daar word je echt energiek van en dan wil je je energie en levenslust vanzelf weer graag delen.
Als je begrijpt wat ik bedoel :)
Cryofiel
10 jaar geleden
"Energiepunten" bestaan helaas niet. Het zou fijn zijn als ze wel zouden bestaan, en in dat geval zouden we er natuurlijk al lang flink gebruik van maken. Maar helaas, de werkelijkheid is weerbarstig. Wat wel helpt, is het ontspannende effect van de voetzoolmassage. Dat heb ik in mijn antwoord al beschreven, dus dat zal ik hier niet nogmaals doen. Ook helpt het natuurlijk om iets nieuws te ondernemen, zoals Kristal zegt. Daar krijg je (psychische, dus echte) energie van. Je voelt je beter, je zit lekkerder in je vel, je bent tot meer in staat. Dus sta op uit die stoel, en ga ergens heen waar je nog niet eerder was. Alleen of samen, net wat jou het beste bevalt.
Kristal
10 jaar geleden
Ik weet dat je zo over energiepunten denkt, Cryo. Het is je goed recht :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik weet ook dat jij er dolgraag in wilt blijven geloven. Ook dat is jouw goed recht.

Het beste antwoord

Ja, dat kan.

Maar niet volgens "meridianen", zoals sommige voetreflexologen nog steeds beweren.

Wel doordat voetmassage, want dat is het in feite, net als elke andere massage heel ontspannend kan werken. Als jij gestressed bent en dankzij een lekkere massage in een rustgevende omgeving tot ontspanning kunt komen, zal de hoeveelheid stresshormonen in jouw bloed flink verminderen. Door de verminderde stress zullen vervolgens ook de overige lichaamsfuncties zich herstellen.

Hoe meer jij in de effecten van deze massage ("reflexologie") gelooft, hoe meer je daarnaast via het placebo-effect bovenstaande effecten kunt versterken. Maar de verbetering treedt sowieso op, ook zonder placebo-effect, vanwege het rustgevende en ontspannende effect van een zelfgekozen massage.

10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
goed punt, de stressvermindering.

Andere antwoorden (1)

Hoe vaak hoor je niet van mensen die problemen hebben met in-of doorslapen.
Het is vervelend om daar een pilletje voor in te nemen, maar ja, je moet wat… !
Voetreflex is bij deze problematiek een therapie bij uitstek. Door het masseren van bepaalde gebieden op de voet, beïnvloed je de hormonen die nodig zijn om lekker te slapen.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Sorry, maar een reclametekst van een voetreflexologiepraktijk lijkt mij niet bepaald een onafhankelijke bron.
colombo100
10 jaar geleden
k ben 65 jaar en een beetje "uitgedoofd". Mijn kinesist beweert dat hij door middel van voetreflexologie de stroom van hormonen opnieuw op gang kan bennen zodat ik samen met Urbanus kan zingen: mijn selder staat in brand…. In slaap gewiegd worden is nu net niet de bedoeling, eerder het omgekeerde. Daarop kreeg ik graag een antwoord
Cryofiel
10 jaar geleden
Een voetreflexoloog die beweert dat voetreflexologie werkt - dat is niet bepaald een onafhankelijke bron.