Hoe weet ik welk glijmiddel het beste bij me past?

Zelf heb ik wel vaker last van pijn bij de seks met mijn vriend. Ik denk dat het komt doordat ik mezelf niet helemaal kan ontspannen. Nu heb ik op internet gelezen dat glijmiddel een goede oplossing is. Maar er zijn zoveel soorten glijmiddel, dat ik nu niet weet welke nou het beste bij me past. Ook ben ik bang voor de "nadelen" en het feit dat ik best wel gevoelig ben voor verschillende zeepjes, zalfjes, etc. Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Natuurlijk is het fijn als je kunt ontspannen, maar als je (onbewust) bang bent -of voorbereid bent- dat het misschien pijn gaat doen, dan wordt ontspannen lastiger.
Glijmiddel kan inderdaad helpen om het allemaal soepeler te laten verlopen, en als het meezit kan je dat na verloop van tijd ook helpen beter te ontspannen. Glijmiddel is er in verschillende soorten en kan gewoon heel fijn zijn, ook als er geen problemen zijn.
Zo zijn er bijvoorbeeld glijmiddelen die ook goed te gebruiken zijn voor een massage, én voor bij het vrijen.

Grofweg zijn er drie soorten: glijmiddel op basis van water, siliconen en olie.
De laatste (olie) vergeten we direct weer: deze komt steeds minder voor en is absoluut onveilig met condooms.

Glijmiddel op waterbasis is goedkoper dan glijmiddel op siliconenbasis. Maar glijmiddel op siliconenbasis voelt zachter aan en je hebt er veel minder van nodig. Dat komt omdat siliconen niet opgenomen worden door de huid, en water wel. Glijmiddel op siliconenbasis legt een dun "filmlaagje" over de huid, en glijmiddel op waterbasis wordt opgenomen door de huid.

Sommige vrouwen zijn heel gevoelig voor schommelingen in het -wat men noemt- vaginale milieu. Dat kan leiden tot irritatie, schimmel-infecties of blaasontsteking. Als dit aan de orde is, dan is het belangrijk om zorgvuldig een goed glijmiddel te zoeken. Je komt dan vaak bij glijmiddel met verzorgende eigenschappen (bv. http://www.condoom-anoniem.nl/swede-original-woman-sensitive-glijmiddel)

Er zijn overigens ook glijmiddelen met extraatjes als smaakjes of die een tintelend of verwarmend effect geven.

De meeste vrouwen kunnen prima verschillende soorten glijmiddel gebruiken, en dan is het een kwestie van proberen wat je (en je partner natuurlijk) het prettigst vindt (en dus: wat het best bij je past, want dat was je vraag ;-) ).
Bij de drogisterij is altijd wel wat verkrijgbaar, maar op Internet is de keuze veel groter en wordt vaak meer informatie/uitleg gegeven. Kies wel een betrouwbare webwinkel en koop de kleinste verpakking om eerst te proberen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn vrouw gebuikt al jaren Sensilube, irriteert niet en is reuk- en smaakloos. Een echte aanrader, zo bij drogist te koop