impotentie bij diabetes herstelt dit zich nog of is dit blijvend ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
SimonV
10 jaar geleden
Het lijkt niet waarschijnlijk dat impotentie vanzelf overgaat, omdat diabetes de aders en zenuwen die zorgdragen voor de erectie beschadigt.
Wat zou kunnen helpen (in overleg met je behandelaar):
- verbeter je bloedsuiker- en bloeddrukniveaus
- ga andere medicijnen gebruiken
- kijk naar psychologische factoren (angst voor erectiestoornissen kan voor erectieproblemen zorgen). http://www.diabetes.org.nz/living_with_diabetes/type_2_diabetes/mens_sexual_health

Het beste antwoord

Erectie en ejaculatie bij de man komen tot stand via een ingewikkeld samenspel van zenuwen en bloedvaten.4 De secundaire complicaties van suikerziekte blijken juist te maken te hebben met niet goed functioneren van zenuwen en bloedvaten. Indien bij lichamelijk onderzoek neuro- of angiopathieën worden gevonden, is daarmee het causale verband met erectie- en ejaculatieproblemen nog niet aangetoond. Een bekende onderzoeker op dit gebied, Ellenberg, schreef in 1971 naar aanleiding van een onderzoek bij 75 diabetici, van wie 45 impotent waren, dat zij voordeel hadden van de ‘kennis’ dat hun impotentie organisch was. Hun ‘mannelijkheid’ trof zodoende geen blaam en daarmee was een bron weggenomen van grote onzekerheid en vaak ook van intense huwelijksspanning en wantrouwen, met verwijdering en zelfs echtscheiding.5 Dezelfde Ellenberg schreef echter in 1984 dat impotentie bij de mannelijke diabeticus niet onvermijdelijk is en niet het noodzakelijke gevolg van diabetes. Door alle andere mogelijke oorzaken van impotentie te elimineren en de diabetes goed te reguleren zag hij de potentie vaak terugkeren, waarbij het van belang was onnodige ongerustheid te voorkomen en krachtige psychologische steun te geven om de potentie te behouden of terug te krijgen.