Kan je fantaseren zonder verlangen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je seksuele fantasie bedoelt?
Aangezien je de vraag onder de categorie seksualiteit plaats..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt

Het beste antwoord

Ik denk dan dat fantasie en verlangen hand in hand gaan..
Je fantaseert om te kunnen begrijpen,visualiseren en/of beleving..
Als je daar niet naar verlangt dan fantaseer je simpelweg niet..
Of je doet het al in fysieke beleving en is fantasie niet meer nodig..dus geen verlangen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Fantasie kan te maken met het vermogen, om zich in situaties in te leven, de verbeeldingskracht.

Het kan best zijn, dat je door middel van fantasie, je je kan inleven in hoe een ander tot een bepaalde gedachte of beslissing is gekomen, zonder dat je zelf er naar verlangt, om in dezelfde situatie als de ander te komen.

Natuurlijk bestaat er ook zoiets als (dag)dromen, waarbij jezelf de hoofdrol speelt en je allerlei avonturen beleefd, die je in het echte leven ook wel zou willen meemaken. In dat geval is er wel sprake van een soort verlangen.
14 jaar geleden
Nee.
Want zonder een sterk gevoelde wens of begeerte naar een object of een situatie kan je niet fantaseren.!

Dus een verlang heb je sowieso nodig om te kunnen fantaseren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Fantaseren is niet anders dan 'nadenken zonder regels'. Een fantasie is en gedachtengang die zich niet per se baseert op feiten, geen rekening houdt met logisch verbanden van oorzaak en gevolg, enzovoorts. En dat kan overal over gaan. Gisteren ging ik bv. aan de haal met een kreet hier op GV 'als de zwaartekracht op raakt…'. Heeft niks met verlangen te maken (integendeel!), was gewoon leuk om 'in om' te denken. Een hersenspeeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies! +1 :)
Toen ik studeerde kon ik best fantaseren over de reactie van mijn ouders als ik weer met een onvoldoende zou thuiskomen. En ik kan je garanderen dat hier absoluut geen verlangen bij zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol@mormel! +1
"Kan je fantaseren zonder verlangen?"

Het ene komt (naar mijn mening)
uit het andere;

Ik denk dus,
dat ‘fantaseren’ voortkomt uit ‘verlangen’
en waarschijnlijk komt het 'verlangen' voort
uit ‘fantasie’.

Het begint er immers al mee,
dat men het ‘verlangen’ heeft,
om te ‘fantaseren’.

En hetgeen waaróver men fantaseert,
dat is ook hetgeen
waarover men ‘verlangt’ te fantaseren;

Ik denk daarom dus,
dat 'fantaseren', zónder 'verlangen', niet gaat…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begint er immers al mee,
dat men het ‘verlangen’ heeft,
om te ‘fantaseren’. tja, daar zit ook wel weer wat in... hummm... +1
Ja, je kan ook zingen zonder gevoel erbij, zonder dat jij het wilt.

Maar ik denk niet dat je dat een (sexuele) fantasie kan noemen en ik kan me niet voorstellen waarom zou je zoiets willen doen, behalve het oefenen dan.