na hoe lang kun je merken of je een soa hebt?

ik heb al lang last van witte vloed , alleen de laatste tijd word het erger en dikker. laatste tijd heb ik ook last van jeuk dus ik dacht dat het misschien een schimmel infectie zou kunnen zijn. tot dat ik tijden seks ineens ging bloeden na die tijd , zonder ongesteld te zijn ..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Hoewel de antwoorders voor mij nuttige informatie geven, zie ik dat geen van hen echt een antwoord op je vraag geven; namelijk na hoe lang je kan merken dat je een SOA hebt.
Het probleem is ook, dat er niet een kort en eenduidig antwoord te geven is. Het verschilt namelijk van aandoening tot aandoening hoelang dit duurt.

Bij een SOA wordt je besmet, eigenlijk altijd door onveilig seksueel contact. De bacterien/ virussen/ parasieten hebben dan een bepaalde tijd nodig om zich te vermenigvuldigen. Pas als zij zich een bepaald aantal keer hebben vermenigvuldigd ontstaan er klachten. De tijd die zij hiervoor nodig hebben noemen we de incubatietijd.
Deze incubatietijd is afhankelijk van welke SOA je zou hebben.

De incubatietijd van gonorroe is bijvoorbeeld 2-5 dagen. Dat betekent, dat je 2-5 dagen na de onveilige seks klachten krijgt.
Voor SOA's geldt een incubatietijd wisselend tussen een paar dagen (zoals bij gonorroe) tot jaren (zoals bij HIV)
De totale lijst, zoals wij huisartsen die gebruiken, zal ik in de eerste bron zetten.

Voor sommige van de SOA's is het trouwens wel mogelijk om te testen, ook al voordat klachten ontstaan. Een HIV test is bijvoorbeeld al na een week of 4 betrouwbaar, terwijl de incubatietijd enkele jaren kan zijn.

Op de klachten, zoals je die beschrijft ben ik er echter zeker niet van overtuigd dat je een SOA hebt. Je dacht zelf aan een schimmel, en ik denk dat die kans inderdaad het grootst is. Bij een schimmelinfectie raakt het slijmvlies van de vagina ook ontstoken. Bij een heftige infectie wordt het slijmvlies daardoor kwetsbaarder en kan door seks inderdaad wat gaan bloeden. Jeukt wijst meer in de richting van een schimmel, dan in de richting van een SOA.
Een andere optie is een bacteriële vaginose. De afscheiding stinkt dan naar vis. Schimmelinfecties en een bacteriële vaginose zijn geen SOA; ze zijn doorgaans wel goed te behandelen.
Als we het wel over een SOA hebben, dan lijkt de kans op chlamydia of gonorroe mij het grootst.

Eigenlijk de enige manier om zekerheid te krijgen is via je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende SOA's die allemaal verschillende symptomen ( als ze er al zijn) hebben het beste, en enige antwoord daarop is, naar de huisarts gaan, kweekje laten maken en dan weet je het zeker! Gene snap ik wel echter, is niet nodig een huisarts ziet dit vaker..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hiv-test
Soa-test
Hiv-test

Als je risico gelopen hebt op hiv, kan je met een test laten onderzoeken of je effectief besmet bent. Onderstaand vind je en overzicht van de verschillende hiv-testen, hoe een test verloopt, hoeveel het kost en wat de voor- en nadelen zijn van een positief en negatief resultaat; hier vind je ook informatie over PEP.

Soorten testen en betrouwbaarheid

Klassieke test
Deze is betrouwbaar vanaf 4 weken na het risicocontact. Een bloedstaal wordt opgestuurd naar het labo. Het resultaat verkrijg je na ongeveer 1 week.
Sneltest
Een sneltest wordt eveneens op een bloedstaal uitgevoerd en kan vanaf 6 weken na risicocontact. Deze test gebeurt onmiddellijk en ter plaatste op Helpcenter of Elisacentrum. Na ongeveer 30 minuten kan het resultaat meegedeeld worden.
Antigen-test
Deze test kan nog geen antistoffen aantonen, maar wel al een hiv-infectie aantonen vanaf 2 weken na besmetting. Een antigentest wordt steeds in overleg met de arts aangevraagd. Een vroege negatieve Ag-test geeft echter geen uitsluitsel over een mogelijke besmetting en daarom moet je later nogmaals een hiv-test laten afnemen.
Verloop

Maak een afspraak met je huisarts of een gespecialiseerd centrum. De arts zal samen met jou de gelopen risico’s overlopen en indien aangewezen een hiv-test afnemen (test gebeurt op een bloedstaal).
Het bloedstaal zal worden opgestuurd naar een laboratorium. Het resultaat verneem je na ongeveer een week, bij voorkeur tijdens een nieuwe consultatie. In het labo zal er op elke positieve test onmiddellijk een tweede confirmatietest gebeuren. Het resultaat dat je na de test ontvangt, is dus meteen de diagnose van je hiv-status.
In sommige testcentra, zoals het Helpcenter ITG (Antwerpen), kan je terecht voor een sneltest. Deze test geeft een resultaat na 30 minuten. Een negatieve sneltest is 100% zeker negatief als de vensterperiode gerespecteerd werd. Indien dit echter positief is, moet het staal alsnog door een labo te worden onderzocht omwille van de mogelijks vals-postieve uitslag (3-5% van alle positieve sneltesten). De uiteindelijke diagnose krijg je dan na een week tijdens een consultatie.

Prijs

Bij je huisarts of een ARC betaal je het consult en de prijs van het remgeld (2,5 euro).

Je kan je ook gratis laten testen in Helpcenter-ITG (Antwerpen) en het Elisa Centrum (Brussel). Als je wil kan je test anoniem gebeuren, je naam wordt in dat geval vervangen door een code. De hiv-test blijft gratis.
ENKEL IN BELGIE.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slecht antwoord. We hebben het over een SOA en niet meteen over HIV. Kom op zeg. HIV is niet de enige SOA die je kunt krijgen.