Lesbisch of niet?

Op dit moment kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen. ik zal even zeggen wat mijn gevoelens zijn:
- ik ben al vaker verliefd geweest op jongens
- ik ben nog nooit verliefd geweest op een meisje
- ik wil helemaal niet lesbisch zijn, dus heb enorm veel schrik
- ik controleer mijn gevoelens nu bijna constant. Bv: als ik naar een meisje / jongen kijk, vraag ik me voortdurend af: wat voel ik nu? voel ik me nu aangetrokken?
En doordat ik me zo controleer, kijk ik net feller naar meisjes denk ik..
Vroeger altijd gewoon naar kleren enzo, maar nu stel ik dan ik vraag of ik dan niet kijk omdat ik me aangetrokken voel.
- ik denk dat deze gedachten is gekomen omdat ik wel opgewonden kan raken door bv een gedachte met een vrouw. (ik vraag me af of er niet veel meisjes dat kunnen.)
- ik ben al bijna een jaar samen met mijn vriend. Ik ben erg gelukkig, en als we ruzie hebben vind ik het enorm erg en heb ik ook schrik om hem te verliezen. Maar dit weekend had ik weer een gedachte. 'zie ik hem wel graag, ben ik wel echt verliefd?'. Ik denk dat dit komt omdat ik mezelf probeer te controleren of ik wel echt op jongens val. Dat ik dat nu in vraag stel is heel vervelend, want ik wil gewoon kunnen genieten zonder na te denken.
- Soms denk ik er niet over na, en geniet ik heel hard van mijn vriend, en dan ben ik erg gelukkig.
- Als de gedachten dan weer terug komen, vraag ik me af 'WAAROM'. Waarom komen ze terug? Komen ze terug omdat ik het ben? of gewoon uit schrik? of .. ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Dit betent absoluut niet dat je lesbisch bent, zoals je zelf al zegt: je probeert jezelf ervan te overtuigen dat dit niet zo is, waardoor je er juist aan blijft denken. Dit kan jou laten denken dat je het juist wel bent.

Het kan natuurlijk zijn dat je bi bent, en dan je op jongens én meisjes valt. De simpelste test die je kan doen is denk ik: beeld je in dat je met een jongen en een meisje zoent (appart natuurlijk) en kijk hoe je jedaarbij voelt, of je éen van de twee vies vindt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit betekent niet dat je het bent. Dat had ik zelf ook eerst, ik vroeg me af of ik het was of niet & ik controleerde mezelf er ook op, ik was ook op jongens verliefd geweest dus dan was ik sowieso Bi, maar je moet het gewoon laten, je bent met je vriend , je bent nog nooit verliefd geweest op een meisje :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste: de hokjes hetero, bi en lesbisch, zijn veel te zwartwit, de werkelijkheid is voor de meeste mensen veel complexer, maar een klein deel van de mensen valt heel duidelijk in één categorie.
Je kan naar meerdere aspecten kijken:
Word je verliefd op jongens, meisjes of beide?
Voel je je seksueel aangetrokken tot jongens, meisjes of beide (dus dat je met die specifieke personen zou willen zoenen of seks hebben)?
En word je opgewonden van het idee van seks met jongens, meisjes of beide (niet per se specifieke personen, maar ook gewoon het idee van een meisje in z'n algemeen zonder dat het over een specifiek meisje gaat)?

Er zijn veel mensen die op het ene vlak hetero zijn, en op het andere bi, omdat ze bijvoorbeeld niet verliefd worden op meisjes maar wel ook opgewonden kunnen raken van het idee van seks met een meisje, of wel verliefd worden op een meisje maar niet seks met ze willen hebben.
En je kan ook nog kijken naar hoe vaak je het meemaakt, sommige mensen worden vaak op jongens verliefd én vaak op meisjes, andere worden bijna altijd verliefd op jongens maar heel af en toe op een meisje.
En je kan kijken naar hoe sterk je het voelt, sommige mensen voelen zich heel sterk seksueel aangetrokken tot jongens en tot meisjes alleen een klein beetje (dus wel vaak, maar niet zo sterk).

In jouw geval zou je sowieso niet vallen in de categorie lesbisch, omdat je wel verliefd wordt op jongens en nooit op meisjes, dus dan zou je hetero of bi zijn. Welke van de twee, ligt er maar aan wat je definitie van hetero en bi precies is, daar zullen de meningen over verschillen (net als over veel van bovenstaande voorbeelden).
Ik vind het zelf het nuttigst om te kijken naar daadwerkelijke aantrekkingskracht, en als je nooit een meisje tegenkomt waar je verliefd op wordt of mee wil zoenen/seks hebben maar alleen opgewonden kan raken van erover fantaseren, zou ik het eerder hetero noemen, ik denk dat vrij veel meisjes die zich hetero noemen dat wel kunnen.

Maar sowieso hoef je je niet in een hokje te stoppen, je kan gewoon zeggen dat je verliefd wordt op alleen jongens, en wel opgewonden kan raken van het idee met een meisje, er hoeft niet per se een naam bij.
En het is ook niet erg om niet precies te weten wat je voelt, dat mag je ook best open laten. Of langzaamaan ontdekken.

En er is ook absoluut niks mis met lesbisch of bi zijn, waarom heb je daar schrik voor?
Ik snap best dat je ...
(ruimte is op, zie verder bij reacties)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg:
... graag wilt weten 'wat' je bent, maar in feite maakt het niet uit. Het hoeft namelijk niks te veranderen in je leven.
Je hoeft niet per se iets met die gevoelens te doen, ook als je je echt aangetrokken voelt tot meisjes, mag je altijd ervoor kiezen om gewoon te genieten van die gevoelens en er niks mee te doen.
En voor je huidige relatie hoeft het ook niet uit te maken. Zolang jij tevreden bent met je huidige relatie, hoeft het helemaal geen verschil te maken of je nou ook op meisjes valt of niet; zelfs als je ook verliefd zou worden op meisjes (wat bij jou blijkbaar niet het geval is) is het heus niet zo dat je het uit zou moeten maken en een relatie met een meisje zou moeten beginnen, zolang jij nog tevreden bent met je huidige relatie en niet verliefd bent op een ander, doen je andere gevoelens er niet toe. Dat je twijfelt of je verliefd bent op je vriend, kan overigens ook allerlei andere oorzaken hebben die niks met je eventuele gevoelens voor meisjes te maken hebben. Misschien ben je niet (meer) verliefd, omdat hij gewoon niet zo bij je past. Of misschien komt het gewoon doordat jullie nu al een tijd samen zijn, de heftige verliefdheidsgevoelen verdwijnen bij bijna iedereen na een tijd, verliefdheid gaat dan over in houden van, en dat kan je best aan het twijfelen brengen, je zal niet de eerste zijn die zich zorgen maakt over dat de verliefdheidsgevoelens verdwijnen, maar het hoeft niet te betekenen dat er iets mis is met jullie relatie, het kan ook gewoon de natuurlijke gang van zaken zijn.
En soms verdwijnen verliefdheidsgevoelens ook tijdelijk, doordat je relatie in een sleur zit, als je bijvoorbeeld teveel tijd samen doorbrengt of telkens precies dezelfde dingen samen doet die zijn gaan vervelen, elkaar iets minder vaak of iets korter per keer zien of samen andere dingen gaan ondernemen, kan die gevoelens soms heel snel weer terugbrengen; het komt dan niet doordat je je vriend niet leuk vindt, maar doordat je je gewoon verveelt als je steeds hetzelfde doet (en dat is heus niet raar).
En soms zit je zelf gewoon niet lekker in je vel, lichamelijk of psychisch, en dan kan je lichaam die stofjes die je het gevoel van verliefdheid of blijheid geven niet aanmaken, als je je weer lekkerder voelt, kan de verliefdheid zo weer terugkomen. Sorry als het een wat lang verhaal is ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, wij kunnen niet weten waar je gevoel vandaan komt natuurlijk. Het kan zijn dat je je er echt toe aangetrokken voelt, het kan ook puur nieuwsgierigheid zijn, en het kan ook dat je er helemaal niet toe aangetrokken voelt maar je gedachten er naar toe gaan omdat je krampachtig probeert er niet aan te denken. Die zijn alledrie heel goed mogelijk. Ik denk dat die laatste verklaring op dit moment sowieso van toepassing is. Het is net als met bijvoorbeeld over een hoge brug lopen of op het station staan, dan kan het zijn dat je je gedachten opeens gaan naar wat er gebeurt of hoe het voelt als je van de brug af zou vallen of springen of op het spoor zou vallen of springen. Dat is maar een willekeurige gedachte, zoals onze gedachten per dag wel naar duizenden dingen gaan, die helemaal geen diepere betekenis hoeven te hebben. Maar daar kan je zo van schrikken, van het feit dat je je opeens afvraagt hoe het is om te springen, omdat je denkt dat het iets betekent, dat je opeens bang gaat worden dat je het echt zou gaan doen, en doordat je die gedachte probeert te verdringen komt het idee van springen steeds sterker naar voren, terwijl je helemaal geen verlangen hebt om dood te gaan. Zo kan het hierbij ook zijn. Of de andere twee verklaringen daarnaast ook van toepassing zijn weet ik natuurlijk niet, maar je hebt je hele leven om rustig te ontdekken wat je wilt, het hoeft niet allemaal nu. En zoals ik al zei hoeft het helemaal niks uit te maken, je hóeft niks met die gevoelens te doen. Als je opeens bedenkt dat je naast Chinees eten Italiaans eten eigenlijk ook wel lekker zou vinden, betekent dat toch ook niet dat je dan per se naar een Italiaans restaurant moet gaan, of dat je je zorgen moet maken terwijl je in een Chinees restaurant zit? Dan kan je toch nog steeds zeggen 'Italiaans lijkt me heerlijk, maar ik kijk wel of ik ooit echt er ga eten', of 'Ik heb vandaag zin in chocola, maar toch ga ik het niet eten'.
Dat is een raar voorbeeld natuurlijk, maar mijn punt is dat je gewoon beide gevoelens naast elkaar mag hebben (Chinees én Italiaans lekker vinden, of seks met jongens én seks met meisjes als idee leuk vinden), en dat je niet elk verlangen dat je hebt per se hoeft uit te voeren. Zou je willen vertellen waarom je er bang voor bent? Vind je dat biseksualiteit iets slechts is dat niet hoort, of vinden de mensen in jouw omgeving dat (of denk je dat zij dat vinden)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dikke plus voor je lange verhaal en je vervolg hulp
Ik herken dit verhaal en heb er zelf ook last van alleen maakt het mij eigenlijk helemaal niet uit of ik lesbisch, bi of hetero ben. Ik merk bij mezelf dat ik verlieft word op jongens alleen voel ik me vooral sexueel aangetrokken door vrouwen. Behoorlijk verwarrend dus. Maar wat ik wel gemerkt heb is dat ik me er niet druk om moet maken en gewoon moet doorgaan met wat ik wil doen in plaats van wat ik misschien eventueel zou moeten doen. Ik heb nog nooit eerder iets gedaan met een vrouw en dus durf ik ook niet echt de stap te zetten om daar iets aan te veranderen, het is niet dat ik niet wil maar meer dat ik op dat gebied een beetje bangig ben het voelt net als toen ik 15 was en mn eerste serieuze vriendje had. Mijn persoonlijke oplossing voor dit dilemma is; we zien wel. Doorgaan zoals ik gewend ben en als er ooit iets gebeurt dan maak ik me er danwel druk om. Door me er nu zorgen om te maken maak ik het alleen maar moeilijk voor mezelf en haal ik me dingen op mijn hals die ik nu niet goed kan gebruiken. Dus mijn advies; relax en kijk maar gewoon hoe het loopt. Maak je er vooral niet druk om.