Dat hangt af van de definitie die jij aan dat werkwoord geeft. De oorspronkelijke betekenis is: een maagd van haar eer beroven. Dat kan alleen een ander persoon doen. Een dildo is een voorwerp, wat over het algemeen door de handelende persoon zélf gebruikt wordt. Doet een ander die handeling dat zou je het wel als ontmaagding kunnen beschouwen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als een ander jou met een dildo bevredigd, dan telt dat als ontmaagding?
dan kun je vingeren ook als ontmaagding beschouwen,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad evilmini, als jij die definitie wil aanhouden wel.
Als je als definitie voor ontmaagden wil aanhouden dat daarvoor de penis in de vagina moet zijn geweest, dan lukt dat uiteraard nooit met een dildo of vingers.
Kristal
11 jaar geleden
Ontmaagden
Let op: Spelling (deels) uit 1864: [bedrijvend werkwoord] [gelijkvloeiend] den maagdom ontnemen, eene maagd van hare eer berooven. Amadea, dat is dus wel een heel oude betekenis, het lijkt mij dat het tegenwoordig toch anders uitgelegd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Evilmini;
Vingeren is geen ontmaagding, aangezien het penetratie (van penis/dildo of iets dergelijks) betreft in de vagina. Bij vingeren zit je op een hele andere plek van de vagina Als we het althans hebben over het 'klassieke' vingeren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Freek: vingeren kan ook heel 'diep' gaan en zo kun je ook het maagdenvlies beschadigen. Technisch is er dan mogelijk sprake van ontmaagding.
Met ontmaagding wordt (heel letterlijk genomen) ook wel bedoeld: het scheuren van het maagdenvlies.

Aangezien een dildo meestal wel de afmetingen van een penis heeft (niet voor niks natuurlijk) zal dit waarschijnlijk wel gebeuren bij het inbrengen.

Dus ja als je het zo ziet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het scheuren van het maagdenvlies niet een heel ouderwetse manier van denken als je het over ontmaagden hebt? Bij veel vrouwen is het vóór de eerste seks niet meer intact, om wat voor reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Summo, ik zie in de antwoorden verderop dat je helemaal gelijk hebt, volgens het woordenboek. Ik blijf het raar vinden, omdat sporten ook aanleiding kan zijn voor het maagdenvlies om te scheuren, en dat heeft natuurlijk niksmet geslachtsgemeenschap te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik neem aan dat er tussen de 2 bovenstaande zinnen verder geen enkele linkt bestaat.
Er valt over te twisten maar ik geef er de voorkeur aan om het niet als ontmaagding te zien. Ontmaagding vind plaats door geslachtsgemeenschap.
In ruimere zin van maagdelijkheid echter kan het maagdenvlies wel worden gebroken door een dildo. De oorspronkelijke ongereptheid (maagdelijkheid) van de vrouwelijke integriteit heeft hierbij wél een inbreuk gehad.
Maar de vrijwillige indringing in de vagina is ook op andere manieren mogelijk (bijv. tampons) dus lijkt me de indringing alleen (zonder of met gebroken maagdenvlies) op zich geen doorslaggevend criterium. Je wordt ook niet ontmaagd door het breken van het maagdenvlies alleen. Tevens kan die dildo ook nog op andere plaatsen de vrouwelijke integriteit initiëren. Maar ook dat lijkt me geen ontmaagding.

Zo wordt bij mannen ook wel een engere en ruimere definitie van maagd gehanteerd. Een eng criterium is in dat geval dat hij nog nooit is klaargekomen. Maar een ruimer criterium is dat hij nooit geslachtsgemeenschap heeft gehad. Dit laatste wordt vermoedelijk vaker gehanteerd.

Toegevoegd na 3 uur:
Hoewel ik er op zich niet op tegen ben, vind ik de inkleding van het begrip maagd bij de andere antwoorden wel raar gaan klinken. Je kunt dan ontmaagd zijn door afgetrokken te zijn geweest of gebeft (seksuele ervaring met betrekking tot de geslachtsorganen).

Maar die ontvreemding om de geslachtsdaad als bijzonder en gescheiden te zien van andere seksuele daden zie je ook terug in de ontwikkeling van de term 'verkrachting' in het wetboek van strafrecht art. 242. Vóór de jaren '90 werd die term gedefinieerd als een 'vleselijke gemeenschap'. Onder vleselijke gemeenschap moest worden verstaan het brengen van het mannelijke geslachtsorgaan in het vrouwelijke geslachtsorgaan.

De huidige verkrachting ex art. 242 Wetboek v. Strafrecht verstaat er onder een 'seksueel binnendringen'.
Bij dit seksueel binnendringen (seksuele penetratie) gaat het niet alleen om het gedwongen ondergaan van een geslachtsgemeenschap. Een verkrachting kan ook het ongewenst binnendringen zijn in anus of mond. De penetratie hoeft niet per se met de penis te worden uitgevoerd: binnendringen met vingers, voorwerpen of tong (tongzoenen) kan verkrachting opleveren.

Voor de volledigheid wil ik nog wel meedelen dat voor de voltrekking van een (RKK) kerkelijk huwelijk deze pas helemaal is voltrokken als er een geslachtelijke gemeenschap is geweest. Alleen hier vindt je dus nog de onderscheiden betekenis van geslachtelijke daad, naast de feitelijke ervaring dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee met een dildo kun je niet ontmaagd worden:

Een maagd is een persoon die nog nooit geslachtsgemeenschap heeft gehad. Dit is wat het woordenboek ons verteld. De realiteit moet echter een beetje genuanceerd worden. Immers, als alleen een geslachtsgemeenschap telt als ontmaagding, kunnen holebi’s dan ontmaagd worden? Of als jou eerste seksuele ervaring orale seks was, ben je dan ook niet ontmaagd?

Het is dus beter te spreken van een ontmaagding bij het opdoen van de eerste seksuele ervaring met betrekking tot de geslachtsorganen. Vele jongeren denken onterecht dat de ontmaagding inhoudt dat je voor het eerst gepenetreerd wordt. Dit is niet waar. Anders krijg je rare constructies zoals jezelf ontmaagden (door bvb. te vingeren) of ontmaagd worden door een tampon. Dit is natuurlijk belachelijk. Je kan alleen ontmaagd worden door een ander persoon bij seksueel contact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het woordenboek staat het volgende:
ontmaagding: verscheuring van het hymen, zowel door coïtus als door vaginaal onderzoek.

Hier gaat het dus puur om het scheuren van het maagdenvlies.

Maar in het algemeen bedoelen wij er toch mee dat men voor de allereerste keer geslachtsgemeenschap heeft gehad waarbij dientengevolge het maagdenvlies is gescheurd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zou vanuit die visie dus niet ontmaagd kunnen worden door een dildo,
of een groot uitgevallen tampon...
Ook al scheurt het maagdenvlies daarbij.

In andere culturen kan het tegenovergesteld zijn, dat je wel degelijk als ontmaagd gezien wordt, ook al is het maagdenvlies alleen maar weg door een dildo of tampon.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maagdenvlies bestaat helemaal niet, vaak is het een dun randje en scheuren en bloeden gebeurt ook niet bij elke vrouw.
Kristal
11 jaar geleden
Ja, dat is zo, maar dat dunne randje , wat bij de ene vrouw groter is dan de andere, noemt men nu eenmaal zo. En zeker Pelle, als men over al wist dat het niet hoeft te bloeden dan zouden veel vrouwen minder problemen hebben, vooral in andere culturen.
Dank je voor de aanvulling :-)
Nee dit kan alleen op natuurlijke manier en dat is sex, penetratie van penis in vagina.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Evilmini;
Vingeren is geen ontmaagding, aangezien het penetratie (van penis/dildo of iets dergelijks) betreft in de vagina. Bij vingeren zit je op een hele andere plek van de vagina

Als we het althans hebben over het 'klassieke' vingeren

Ik zie het gebruik van een dildo niet als seks en dus niet als ontmaagding, meer als (zelf)bevrediging zonder daadwerkelijke seks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk, dat je lichamelijk, dus technisch gesproken wel ontmaagd kunt worden door een dildo, maar geestelijk emotioneel gesproken is voor mij ontmaagden gewoon de eerste keer vrijen ( penetratie van een echte penis) met een partner de enigste echte ontmaagding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan.

Ook al wordt er vaak gesteld dat het ontmaagden enkel als ontmaagden wordt gezien wanneer je door een man van vlees en bloed wordt ontmaagd.

Toch zal bij de controle van het maagdenvlies (zoals in bepaalde culturen ivm uithuwelijking wordt gedaan)gesproken worden van een ontmaagding als wordt vast gesteld dat het maagdenvlies gebroken is.
Enkel als het breken van het maagdenvlies recent heeft plaats gevonden kan men aantonen of het ontmaagden via contact met een man dan wel via andere weg is veroorzaakt.
Ingeval men expliciet kan aanwijzen dat er geen menselijk contact is geweest zal men in bepaalde culturen afstappen van de term ontmaagding.

Indien je dit echter niet kan aantonen dan mag de vrouw tot in den treure beweren dat geen man haar heeft aangeraakt, in de praktijk is het maagdenvlies gebroken en is de vrouw strikt gezien geen maagd meer en dus ontmaagd.

Dus Ja je kan net zo goed door en dildo, een vinger als eender welk ander lichaamsdeel of voorwerp ontmaagd worden. Er zijn zelfs vrouwen die door een lange neus of een tampon ontmaagd werden.

Liefs en Big Smile van me