Is het normaal dat als je bijv 10 jaar of 16 jaar bent sperma krijgt waarom begint het bij de andere heel laat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tien jaar is uitzonderlijk vroeg en 16 aan de late kant om voor de 1e keer bij het klaar komen sperma te spuiten. Het is goeddeels genetisch bepaald en of je er rijp voor bent wordt zichtbaar door o.a. haargroei onder de oksels, schaamstreek, baard en die roemruchte 'baard' in de keel. Ook je piemel wordt langer, dikker en vaker stijf en je kan een natte droom krijgen (in je slaap mét sperma klaarkomen). De meeste jongens krijgen dit globaal tussen 12 en 14 jaar, maar zoals gezegd komt 1 of 2 jaar later en soms eerder ook voor. Als het na je 16e nog niet is zou ik voor de zekerheid even bij de huisarts langs gaan.

Antwoorden (1)

Dat is je hele leven al zo, de een loopt met 8 maanden en de ander met 18 maanden nog niet. Zo ook de baardgroei, de eerste menstruatie bij meisjes (9 jaar of 16 jaar) etc etc etc. We zijn niet allemaal gelijk.

Het is wel een beetje genetisch bepaald en natuurlijk hormonaal maar er zijn gewoon zulke verschillen tussen mensen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is 10 jaar voor de eerste 'natte droom' wel heel erg vroeg. Gemiddeld komt de eerste natte droom 2 jaar na de eerste ongesteldheid bij meisjes en is dat gemiddeld met 14 jaar. Als je 11 bent is dat dus al vroeg.

http://www.ouders.nl/seks/lseks040.htm