Hoeveel mensen hebben syfilis in Nederland?

Ik moet weten voor school hoeveel mensen er in nederland syfilis hebben en hoeveel er bij komt per jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

In 2011 bijna 500 diagnosen van infectieuze syfilis
In 2011 kregen in Nederland 476 mensen de diagnose infectieuze syfilis; dit is 0,4% van de mensen die zich hebben laten testen bij een testlocatie van een regionaal soa-centrum (Trienekens et al., 2012): 21 diagnosen van infectieuze syfilis betroffen vrouwen en 455 betroffen mannen. Bij 59% van deze gevallen ging het om primaire of secundaire syfilis (infectieuze, symptomatische syfilis), bij 41% om syfilis latens recens (zonder symptomen, maar wel infectieus). Daarnaast werd bij 134 personen de diagnose syfilis latens tarda (tertiaire syfilis) gesteld en bij 21 personen was geen specificatie vermeld.

Syfilis vooral bij mannen die seks hebben met mannen
Bij 94% van de mannen die in 2011 bij de soa-centra de diagnose infectieuze syfilis (primaire, secundaire syfilis of syfilis latens recens) kregen, betrof het mannen die seks hebben met mannen (MSM). Het percentage positieve testen bij MSM was 2,0%, ten opzichte van 0,1% van de heteroseksuele mannen en 0,04% van de vrouwen. Infectieuze syfilis werd het meest gediagnosticeerd bij oudere MSM (zie figuur 1). Voor heteroseksuele mannen en vrouwen zijn de aantallen per leeftijdscategorie erg klein.

Relatief vaak diagnose bij mannen uit Latijns Amerika
In de groep MSM werd de diagnose infectieuze syfilis relatief vaak gesteld bij mannen uit Latijns Amerika: 3,5% testte positief (zie figuur 2). Ook bij andere bevolkingsgroepen werden relatief hoge percentages positieve testen gevonden. Het absolute aantal ziektegevallen is in deze bevolkingsgroepen in sommige gevallen echter klein (Trienekens et al., 2012).

Sterfte aan syfilis vrijwel nihil
De sterfte aan syfilis is vrijwel nihil. In de periode 1996-2010 was er volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 33 keer sprake van een sterfgeval ten gevolge van syfilis latens tarda en eenmaal ten gevolge van een niet gespecificeerde syfilis.

Aantal gediagnosticeerde gevallen van syfilis is indicatief
Het is niet exact aan te geven hoeveel nieuwe gevallen van syfilis er jaarlijks binnen de gehele bevolking optreden, omdat syfilis sinds 1999 niet meer aangifteplichtig is. Sindsdien biedt de soa-surveillance alleen zicht op de gediagnosticeerde syfilisgevallen bij mensen die zich hebben laten testen bij een soa-centrum. Gegevens van huisartsen voor syfilis zijn buiten beschouwing gelaten, omdat door huisartsen maar heel weinig syfilis wordt gediagnosticeerd, en deze aantallen te klein zijn om naar de algemene bevolking te ex