Als 1 van een eeneiïge tweeling homoseksueel is, is de ander dit dan automatisch ook?

Een persoon van de eeneiïge tweeling is homoseksueel, is de ander dit dan automatisch ook aangezien ze precies dezelfde genen hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

Nee, niet automatisch maar de kans is wel groter. Het probleem is wel dat mensen homoseksualiteit ook kunnen ontkennen of er niet aan toe (willen) geven. Het is niet objectief te meten zoals de kleur van je ogen.

"Omdat het niet helemaal objectief mogelijk is te meten of iemand homosexueel danwel heterosexueel is is die vraag niet helemaal 100% te beantwoorden. Meestal wordt het gewoon aan de personen in het onderzoek gevraagd, in die gevallen is het zeker niet zo dat beide helften van een eeneiige tweeling zeggen dezelfde geaardheid te hebben. Het is dus in elk geval niet een zuivere genenkwestie.

Op basis van de onderzoeken die mij bekend zijn denk ik dat je wel kan stellen dat er hoogstwaarschijnlijk wel een genetische factor is; tweelingen waarvan beide helften homosexueel zijn komen namelijk meer voor dan je zou mogen verwachten.

Hoewel een enkel onderzoek weinig zegt is een onderzoek van J. Michael Bailey en Richard C. Pillard uit 1991 interessant. Zij vonden dat bij 52% van de eeneiige tweelingen beide homosexueel waren tegenover 22% van de tweeeiige tweelingen. Tweeeiige tweelingen zijn ongeveer 50% genetisch gelijk, dus dit pleit voor een duidelijke genetische component. Aan de andere kant waren bij twee willekeurige broers die geen tweeling waren slechts in 9% van de gevallen beide homosexueel, terwijl bij broers waarvan een een geadopteerde broer is (en die dus waarschijnlijk genetisch sterk afwijken) in 11% van de gevallen beide homoseksueel bleken te zijn.

Met andere woorden, een genetische factor is wel waarschijnlijk, maar omgevingsfactoren spelen in elk geval een rol. "
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Ik vind het altijd prettig om bij een tekst waarin "ik" voorkomt te kunnen zien, wie de tekst heeft geschreven en wie dus met "ik" wordt bedoeld. In dit geval is dat ene Jan Meut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ik kan wel een Nick zijn, vandaar dat ik gewoon de bron geef en duidelijk maak dat het om een citaat gaat met aanhalingstekens zodat niet lijkt alsof IK het heb geschreven. Ik durf geen namen te citeren van een forum.

Andere antwoorden (3)

Nee, je bent uiterlijk identiek. Eeneiige tweelingen zijn geen klonen van elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben wel identiek dna, dus zijn eigenlijk wel klonen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eeneiige_tweeling
Nee, als de 1 geen spinazie lust, kan de ander het nog wel lusten.
Ze zien er hetzelfde uit, maar hoeven echt niet hetzelfde innerlijk te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel bewezen dat dat eeneiige tweelingen een verhoogde kans hebben (aangezien homoseksualiteit is aangeboren en een eeneiige tweeling genetisch gezien heel erg op elkaar lijkt)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het aangeboren is, moeten een van beide ouders of grootouders ook homoseksueel zijn? Ik denk niet dat ze beiden automatisch homoseksueel zijn als de ene het wel is. Ik denk dat door gebeurtenissen en levenservaring ook mensen homoseksueel kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangeboren is iets anders dan erfelijk joostje. Ik heb een aangeboren hartaandoening door een foutje in de ontwikkeling maar die hartaandoening is niet erfelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron over dat de hersenen bij homoseksuelen er anders uitzien dan heteroseksuelen = neuropsychology (kolb). Net zoals hersenen van mannen en vrouwen er ook anders uitzen tov elkaar. Dit is bij de geboorte al gevormd. Dus niet aangeleerd maar aangeboren (nature Vs. Nurture debat). Verder zeg ik ook niet dat de andere tweeling het dan automatisch ook is: ik zeg alleen dat de ander een verhoogde kans heeft, omdat het algemeen bekend is dat eeneiige tweelingen genetisch gezien het meeste op elkaar lijken (dus meer nog dan de overeenkomst tussen kind en ouder). Daarbij is het zo dat homoseksualiteit Vs heteroseksualiteit een schaal is. Het is dus nooit dichotoom (klopt dus niet dat je of 100% homo of 100% hetero bent) (bron van dit laatste is hetzelfde boek).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede aanvulling pelle!