wat zijn mogelijke fysieke gevolgen van massaverkrachtingen?

In Congo heeft iemand een prijs gekregen van de koning Boudewijnstichting. De man heeft een kliniek voor slachtoffers van verkrachtingen.
In een interview las ik dat er heel wat vrouwen verschillende operaties dienden te ondergaan door de gevolgen van massaverkrachtingen. Nu kan ik me voorstellen dat je SOA of HIV kan oplopen en compleet getraumatiseerd bent, maar daarvoor moet je toch geen operatie ondergaan?
Wat kunnen eventuele andere fysieke gevolgen zijn van frequente penetratie door een grote groep mannen, waarvoor men dus wel geopereerd moet worden? Hebben prostituees die veel klanten hebben dan ook identieke gevolgen?

11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Wat hier gebeurd is, en gebeurt
is absoluut niet te vergelijken met het werk van een prostituee.
Een prostituee wordt niet met geweld verkracht.

Behalve de verwondingen van "gewone" mishandeling, is er bij massaverkrachting
meer aan de hand.
En in merk wel dat men dat (ook hier) niet durft te benoemen.

Ik zal het hard zeggen
Stel je voor dat je door 20 mannen achter elkaar verkracht wordt,
Zonder enig gevoel, zonder enig mededogen.
Met geweld,
dan gaat dan pijn doen, maar men gaat gewoon door.
Dan scheurt je vagina open, maar men gaat gewoon door.
Dan beschadigt je baarmoeder, al je uitwendige en inwendige geslachtsdelen worden zo vreselijk beschadigd, gescheurd...........etc.
Vandaar die operaties.

Toegevoegd na 1 minuut:
............achter "met geweld" moet ook staan:
met stokken, met dingen, met stenen, met vanalles..........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, dat soort vreselijke dingen doen ze. Vaak zijn deze vrouwen vanbinnen letterlijk kapotgescheurd en gestoken. +1 voor dit eerlijke antwoord.
liveisgreat
11 jaar geleden
brrr.... niet echt opbeurend om te lezen maar wel verduidelijkend.
bedankt

Andere antwoorden (3)

Bij "normale" verkrachting zal achteraf een operatie niet nodig zijn, maar wat daar gebeurd is, is niet "normaal" te noemen. De slachtoffers die geopereerd moeten worden zijn tijdens de verkrachting zwaar mishandeld, en hebben soms levensbedreigende verwondingen opgelopen.
11 jaar geleden
Bovenop het fysieke trauma zijn de medische gevolgen van seksueel geweld veelvuldig: een verhoogd risico op besmetting met hiv/aids, ongewilde zwangerschap, seksueel overdraagbare aandoeningen en complicaties bij toekomstige zwangerschappen. Vrouwen die zwanger zijn op het moment van de aanval kunnen hun foetus verliezen.
Angst, nachtmerries en psychosomatische lichaamspijnen zijn slechts enkele van de psychosociale problemen van verkrachte vrouwen. Voor deze vrouwen betekent het stigma van verkrachting vaak ook dat ze door hun familie en gemeenschap verstoten worden. Slachtoffers van seksueel geweld voelen zich geïsoleerd en beschaamd en belanden vaak in armoede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet de vraagsteller, ze vraagt specifiek naar lichamelijke klachten waarvoor een operatie nodig zou kunnen zijn.
Kun je je antwoord verduidelijken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrouwen zijn met touwen vastgebonden of met de kolf van een geweer bewusteloos geslagen voordat ze werden verkracht, soms onder het oog van hun kinderen. Per verkrachting ging het vaak om 1 tot 4 gewapende mannen. Daarnaast is er een voorbeeld dat 2 gewonden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Baraka voor gespecialiseerde zorg. Eén daarvan had ernstige hoofdwonden na met een steen geslagen te zijn, de andere had een schotwond opgelopen in de borst.
Dit ziet op de massaverkrachtingen in Oost-Congo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg dat dan nummertje, je geeft totaal geen antwoord op de vraag en dat doe je pas in de reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het nummertje noemt eigenlijk nog steeds geen verkrachtigsgerelateerde verwondingen.
Wel algemene verwondingen van mishandelingen.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik had de vraag vluchtig gelezen en daarom in eerste instantie antwoord gegeven op de vraag in de titel.
Ze worden mishandeld en ook soms gepenetreerd met voorwerpen waardoor ze beschadigd raken van onder of van achter. Het gaat dat soort verkrachters meestal niet om sex maar om macht. Dus hoe meer ze de vrouwen pijnigen hoe beter die mannen zich voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, vooral die penetratie met voorwerpen werd in Congo gebruikt om de vrouwen ultiem te vernederen. En dat richt schade aan.