Hoe betrouwbaar is een pessarium of een femcap bij het tegengaan van zwangerschap?

Heeft iemand ervaring met deze vormen van anticonceptie en hoe bevalt/beviel het?
Wat zijn de na- en voordelen t.o.v. andere anticonceptie?

Toegevoegd na 17 minuten:
En hetzelfde voor de nuvaring? (Of stel ik nu te veel vragen in één keer)

14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Bij perfect gebruik van een pessarium worden van de honderd vrouwen 2-3 zwanger, maar in de praktijk zijn dit er ong. 18. Je moet nl. secuur zijn bij het aanbrengen en je moet dus altijd voorbereid zijn voor je gaat vrijen. Het mag ook niet al te lang van te voren zijn ingebracht, omdat de zaaddodende pasta zijn kracht verliest als het te lang duurt. Je kan dus eigenlijk nooit spontaan vrijen. Zelfs als je het `s nachts laat zitten en je zou bij het wakker worden weer zin hebben kan dit niet, want je moet schoonmaken, weer pasta smeren enz. Na 2 jaar moet je hem laten vervangen (een pessarium moet dus door de dokter aangemeten worden) en het pessarium zelf + de zaaddodende pasta worden niet altijd vergoed door de zorgverzekering, het doktersconsult wel.
De femcap kun je bij de drogist kopen. hierbij is het aantal zwangerschappen 20-40% in de praktijk. Wil je echt veilig vrijen moet je dus bij deze middelen ook een condoom gebruiken.
Als je de pil niet wilt gebruiken dan is een hormoonspiraaltje net zo betrouwbaar als de pil. De dokter brengt dit aan vlak na je menstruatie en het kan 5 jaar blijven zitten. Er is ook een koperspiraaltje . Is ook heel betrouwbaar maar heb je al menstruatie klachten, dan verergeren die vaak. Je krijgt dan vaak hevigere bloeding en langduriger. Dit is bij een hormoonspiraaltje niet het geval. Zelf heb ik altijd een hormoonspiraaltje gehad. Geen centje last, is alleen bij het inbrengen even pijnlijk, maar dat is eens in de 5 jaar.

Toegevoegd na 13 uur:
De nuvaring is net zo betrouwbaar als de pil. Het is een flexibele ring die je eens per maand moet aanbrengen als een tampon. Je knijpt de ring tussen duim en wijsvinger samen en duwt hem zo hoog mogelijk met je wijsvinger omhoog in de vagina, totdat je hem niet meer voelt zitten.De exacte plaats in de vagina is niet belangrijk voor de werking. Je laat hem 3 weken zitten en dan moet je hem verwijderen. Hiervoor haak je de ring achter je wijsvinger en trekt hem naar buiten. In de week daarna word je ongesteld.Na deze ringvrije week, breng je de nieuwe ring weer in op dezelfde dag als je hem verwijderd had.De ringvrije periode mag niet langer zijn als die week.L
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en waardevolle antwoord!

Andere antwoorden (1)

Een pessarium is een stuk minder betrouwbaar dan de pil, het hormoonspiraal, of zelfs het condoom. Zelf zou ik dat nadeel (je gebruikt niet voor niets anticonceptie) al direct zwaarder vinden wegen dan het voordeel (geen overdosis hormonen in je lijf, een voordeel dat je op andere manier ook kunt krijgen).

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me ook wel een heel gedoe, dat aanmodderen met zaaddodende creme, op het goede moment inbrengen, lang genoeg laten zitten voordat je het er weer uit haalt. Ik heb wel eens uitgezocht hoe het zit, mij lijkt het niets.