Hoi ik heb laatst een urine onder zoek gehad op gonokokken. En op een soa via de huisarts. Word hier automatisch getest op hiv aids??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee.
Er wordt alleen getest op datgene wat met jou besproken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me geen arts voorstellen die ongevraagd een bepaling op een labformulier aankruist en bij een positief de patiënt oproept om achteraf uitleg te geven over zijn/haar beweegredenen. Ik vul dergelijke formulieren regelmatig in waardoor ik de lading van dit soort dingen redelijk goed denk aan te voelen. Een aantal bepalingen kun je samenvatten onder 'routine' maar bij dit soort beladen ziektes speelt een arts open kaart. Je antwoord is kort maar krachtig en klopt helemaal, dus een compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je.
Jammer dat de minner geen uitleg geeft...ben werkelijk benieuwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgelopen november ging ik van de Gynaecoloog met een formulier naar het Lab om bloed te laten prikken. Tijdens het wachten zag ik pas wat er allemaal was aangekruist. Tot aan Hiv toe!!! Maat dat is "normaal" bij een zwangerschap zeg maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is dat tegenwoordig routine. Gynaecologen en verloskundigen zijn niettemin verplicht om adequaat te communiceren naar hun patiënten volgens de WGBO. Daar hoort uitleg over dit soort onderzoeken bij.
Bij een Soa screening hoort op dit moment (standaard) ook een HIV test
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het wel met je eens dat als bekend mag worden verondersteld dat HIV tot de seksueel overdraagbare aandoeningen behoort maar dat ontslaat een arts nog niet van de verplichting om duidelijk te maken wat ie met zijn patiënten uithaalt. Als zo'n vraag op GV wordt gesteld is er kennelijk iets misgegaan in die communicatie. Dat wijst die arts natuurlijk niet aan als 'schuldige' maar het is zeker een punt van aandacht.
Als je alleen een urine test hebt gehad niet. De huisarts test niet standaard op HIV, dit doen ze alleen via jouw bloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scherp opgemerkt! HIV test je met bloed. +1