Is Seks met een minderjarig meisje ook strafbaar als zij dit zelf wilt?

Ik (vrouw 24) heb een relatie met een minderjarig meisje (17 en over 5 weken achttien).
Zij wil heel graag een stapje verder maar ik ben bang strafbaar te zijn.
Kan iemand mij uitleggen in hoeverre ik strafbaar ben en welke straffen er eventueel aan vast gebonden zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

Gaat in jullie geval niet op:

Als u seks hebt met een jongere die nog geen 16 is, dan is dit wettelijk gezien strafbaar: het wordt beschouwd als "aanranding van de eerbaarheid".

Wanneer u seks hebt met een jongere van nog geen 14, wordt dit wettelijk beschouwd als "verkrachting". Vrijen met een meisje of jongen tussen 16 en 18 jaar is dus niet verboden. Dit is natuurlijk maar het wettelijke aspect, eerst moeten uw partner en u zelf bepalen of jullie er al klaar voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seks met een minderjarige is strafbaar (zie ook de andere antwoorden), maar als het 'slachtoffer' het zelf wil en er wordt geen aangifte gedaan gebeurt er niets.

Wel moet je je afvragen wat er in zo'n geval kan gebeuren als de relatie 'uit' gaat.

Uit de andere reacties begrijp ik dat wettelijk gezien 17 waarschijnlijk geen probleem is.

Je moet jezelf in geval van een minderjarige (en of bijna-18 daar onder valt moet jij zelf bepalen) afvragen of je als oudere 'gebruik' wilt maken van zijn/haar kinderlijke naiviteit/verliefdheid.
Jonge kinderen (en veel achtienjarigen zijn nog kinderen) zijn makkelijk beinvloedbaar, hou daar rekening mee. Jij als oudere hebt in deze relatie wat dat betreft een grote verantwoording!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi gezegd AdrieK! +
Hoewel dat het niet strafbaar is in jullie geval, ik zou nog 5 weken wachten tot haar verjaardag zodat een dubbel feestje wordt. Anders het is niet zo dat je tbs met dwangverpleging krijgt of zo.:-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zomaar het idee dat er een vraag achter je vraag zit. Je bent 24 jaar en vraagt jezelf af of je wel een gelijkwaardige relatie kunt hebben met een 17 jarige. Die vraag wordt niet ingegeven door een wettelijke bepaling maar door een gevoel, je moraal en je ethische normen.

Volgens je eigen gevoel moet je het niet doen en wachten tot je overtuigd bent van die gelijkwaardigheid. In feite is de wet gemaakt om mensen die dit gevoel NIET meer hebben te dwingen om geen sexuele handelingen te plegen. Jij gaat verder dan de kaders van de wet en dat vind ik prijzenswaardig.

Volg je gevoel.