Ik slik de pil sinds 2 weken op een andere tijd (eerst een maand bij het wakker worden, en nu sinds voor het slapen gaan). Is dit oke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (3)

Bij de combinatiepil wel ja. Dan moet je de volgende pil nemen binnen 36 uur na je laatste pil. Dus praktisch gezien twaalf uur na je 'normale' innamemoment, als je elke 24 uur rond dezelfde tijd de pil slikt.

Je kunt daar dus vrij veel mee variëren, terwijl je toch beschermd blijft. Van ochtend naar avond, en andersom kan goed, zolang je maar binnen die 36-uurs termijn blijft. Alleen bij de minipil komt het vrij nauw met de innamemomenten, dus daar geldt bovenstaande niet voor.

Toegevoegd na 6 minuten:
Oh, en dat "zolang je maar binnen die 36-uurs termijn blijft" betekent trouwens - voor alle duidelijkheid - NIET dat het voldoende is om ééns per 36 uur de pil in te nemen. Je moet er wel elke 24 uur één nemen, maar als je dus een keer vergeet en je neemt binnen twaalf uur je pil alsnog - en dat de volgende dag op de vaste tijd - dan is er niets aan de hand. En het maakt dus ook niet uit of je je pil de ene dag 's ochtends, de andere 's middags en dan weer 's avonds neemt, zolang je hem maar elke dag (dus: elk etmaal) slikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima, dat geeft dus niet. Met de combinatiepil komt die tijd gewoon zo nauw niet ;-)
Als je de hele strip maar steeds op hetzelfde tijdstip neemt, is dat verder geen probleem. Niet van tijdstip wisselen dus tijdens een strip, dat kan pas weer na een stopweek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, is een combinatiepil. Combinatiepil heeft twee soorten hormonen, de minipil heeft er één, en slik je per definitie door zonder stopweek. En alleen met de minipil komt het vrij nauw met de tijd, met de combinatiepil (dus ook de pil die jij slikt) ben je gewoon veilig als je elke dag de pil slikt (excl. eventueel een stopweek) en steeds binnen 36 uur na inname van de vorige pil, een nieuwe neemt. Er is dus niks aan de hand hier.
het is zelfs veel slimmer!
als je nu vergeet de pil in te nemen, kan je ´s morgens vroeg bij het tanden poetsen alsnog de pil nemen en ben je nog steeds op tijd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze verandering van tijdstip gooit de boel niet in de war,
het is prima, maar je moet niet gaan rommelen, de ene
keer dit en de andere keer dat, dat is niet goed : wat je moet proberen vol te houden is de pil iedere avond
als je je tanden poetst voor het slapen gaan in te nemen.
als je het dan een keer vergeet: niks aan de hand, je
neemt hem de volgende ochtend in, de strip ligt naast je tandenborstel!