Er is nog nooit een kleintje.blijven zitten, over het algemeen kan het wel, anders zou het misschien een keizersnee worden, maar zou is aan verloskunde of hun vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het onzekere voor het zekere nemen en niet vaginaal bevallen. De kans dat je spieren van het perineum weer slap en slecht ondersteund zijn na de bevalling is aanwezig.. geen risico's nemen.

succes met je bevalling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vast wel. Maar het resultaat van de ingreep zal na een vaginale bevalling waarschijnlijk zo goed als teniet gedaan zijn, of zelfs meer dan dat.

Ik heb geen specifieke kennis van dit soort ingrepen, maar algemeen geldt bij verzakkingsoperaties dat geadviseerd wordt om deze pas uit te voeren bij een vervulde kinderwens. Niet zozeer omdat een bevalling niet mogelijk zou zijn, maar omdat bij een bevalling er zoveel druk op de bekkenbodem en bekkenorganen komt te staan, dat daarna opnieuw een behandeling nodig zal zijn.

Nu hebben verzakkingsoperaties en versmallingen van de vagina natuurlijk een ander doel, maar ze hebben gemeen dat uitgerekt weefsel bij elkaar wordt getrokken en dat de bekkenbodem wordt verstevigd, én dat ze meestal worden uitgevoerd omdat door leeftijd en/of bevalling(en) het weefsel is uitgerekt. Maar ik kan me zelfs voorstellen dat een eventuele verzakking of verdere uitrekking door een bevalling nadat al eens een operatie uitgevoerd is, zelfs lastiger te behandelen is dan wanneer er gewacht zou zijn met de operatie: uitgerekt weefsel kun je wel inkorten of verstevigen, maar het krijgt daarmee niet zijn elasticiteit terug. Opnieuw uitrekken kan daarom mogelijk nog grotere gevolgen hebben. Littekenweefsel is ook weer minder sterk, dus je hebt sowieso al een duidelijk zwakkere plek in weefsel waar dan veel kracht op komt te staan. Op internet zie ik bijvoorbeeld overgewicht, een rokershoest en jonge leeftijd staan bij de contra-indicaties voor een vaginavernauwing, dus ik ga er vanuit dat een niet-vervulde kinderwens dat in principe ook is. Bij een verzakking van bijvoorbeeld de baarmoeder geldt dat dus ook, daarbij worden alternatieve behandelingen (bekkenbodemtherapie en een steunpessarium) toegepast bij jonge vrouwen die nog een kinderwens hebben, en kan de verzakking operatief verholpen worden wanneer hun kinderwens vervuld is.

Maar zoals gezegd: ik heb geen specifieke kennis van deze ingreep, maar het lijkt mij af te raden om een dergelijke ingreep te laten doen als je nog een kinderwens hebt, en om kinderen te krijgen als je deze ingreep hebt laten doen.

Ik weet niet wat de achtergrond is van deze vraag, dus of je deze operatie hebt laten uitvoeren of overweegt het uit te laten voeren, of je kinderen wilt krijgen of zwanger bent, maar in alle gevallen raad ik je aan om dit soort vragen te bespreken met je behandelend arts. Die kan je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bekkenbodem bestaat voor het grootste deel uit spieren. Als je daar meer kracht in hebt, en er grote controle over hebt, kun je door het aanspannen ervan een behoorlijk stevige "greep" krijgen. Dus absoluut helpt dat, niet alleen tegen eventuele incontinentie- en verzakkingsklachten, maar ook om zowel voor de man als de vrouw het seksuele genot te versterken. Een enkele keer is dat niet voldoende, als er ernstige verzakkingen zijn, of een vrouw bijvoorbeeld een paar keer is ingeknipt en er niet goed gehecht is. Als de spieren ook kapot zijn, is met alleen training niet meer echt de 'strakheid' te bereiken. Maar in alle andere gevallen heeft trainen zeker effect, zij het bij de één wat meer dan bij de ander. Ik weet niet wat je klachten precies zijn en wat je tot nu toe geprobeerd hebt, maar om te kunnen trainen moet je eerst goed leren om welke spieren het nu gaat. Als je dat nog niet eerder gedaan hebt, begin dan eens met het inbrengen van je vingertop en dan te 'knijpen' met je bekkenbodem. Dan voel je om welke spieren het gaat. Hetzelfde kun je doen door bij het plassen een keer de straal te onderbreken. Dat laatste niet gaan doen als oefening trouwens, dat werkt blaasontstekingen in de hand. Gewoon eens twee of drie keer proberen, puur om door te krijgen om welke spieren het gaat. Vervolgens ga je een paar keer per dag ermee aan de slag: spieren aanspannen, ontspannen, je bekkenbodem naar boven en naar voren proberen te brengen, dan weer naar achteren, etc. Er zijn ook speciale hulpmiddelen voor. Google maar eens op 'kegel oefeningen' en 'bekkenbodem oefeningen'. Als je echt een groot probleem hebt, of je meer begeleiding nodig hebt bij de oefeningen, vraag je huisarts dan om een verwijzing voor bekkenbodemtherapie. Deze gespecialiseerde therapeuten hebben nog veel meer mogelijkheden om je te leren je bekkenbodemspieren te gebruiken en er meer controle over te krijgen. Daarnaast zou je kunnen denken aan seksuologische hulp, ook seksuologen kunnen helpen met oefeningen en allerlei adviezen. Zo'n operatie kan altijd nog, en inderdaad veel beter pas als je een vervulde kinderwens hebt. Als je nog geen bekkenbodemoefeningen hebt geprobeerd, ben ik er bijna 100% zeker van dat je met de hulp van een bekkenbodemtherapeut en/of seksuoloog echt goed merkbare resultaten kunt behalen. Dat zou ik in elk geval eerst proberen, voor je denkt aan een operatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog als aanvulling: over het gebruik van bepaalde hulpmiddelen bij bekkenbodemoefeningen bestaat discussie, dat raad ik niet aan tenzij in overleg en onder begeleiding van een professional. Er bestaan een soort ballen/gewichtjes die je in de vagina kunt inbrengen en waarmee je dus feitelijk aan krachttraining doet door te voorkomen dat de bal uit de vagina valt. Nogmaals: ga daar niet zelf mee proberen, ik benoem het puur om aan te geven welke mogelijkheden er zoal zijn, naast de standaard oefeningen. De discussie rondom die gewichten is dat dit ook weer druk zet op de bekkenbodem, meen ik. Daarnaast is het heel belangrijk om bij het trainen van de spieren van bekkenbodem niet alleen te trainen op kracht en puur te gaan zitten 'knijpen', maar dat je ook goed kunt óntspannen, en controle hebt over spannen en ontspannen van de spieren. Een te gespannen bekkenbodem zorgt namelijk ook weer voor allerlei klachten, niet alleen op seksueel gebied, maar ook blaas- en ontlastingsklachten. Dus google liever even om te weten wat de bedoeling is met kegeloefeningen, óf zoek een goede therapeut die je op weg helpt, dan weet je beter wat je moet doen. Een seksuoloog of bekkenbodemtherapeut heeft trouwens nog allerlei andere manieren om je te helpen, zo kan de spierspanning precies gemeten worden en kun je oefenen met biofeedback, zodat je op een scherm letterlijk kunt zíen wat je spieren doen, en zo een goede controle kunt leren. Oftewel: mogelijkheden zijn er zeker, en je bent echt niet de enige vrouw die terugverlangt naar vroeger tijden en bijvoorbeeld na een bevalling flink minder plezier aan de seks beleeft. Naast seksuologen zijn bekkenbodemtherapeuten bij uitstek de mensen die zich daarmee bezig houden, en die ook heel goed weten hoe belangrijk een fijn seksleven is en hoe groot de invloed kan zijn van de functie van de bekkenbodem.