Ik gebruik de Evra anticonceptiepleister, zit nu in de 3e week van mijn cyclus en heb een bloeding. Moet ik nu naar de dokter?

Ik gebruik al sinds anderhalf jaar de Evra anticonceptiepleister. Ik zit nu in de 3e week, en mijn 3e pleister kleeft dus nog op mijn rug. Toch heb ik net gemerkt dat ik aan het bloeden ben.
Is dit normaal of kan ik nu best even contact opnemen met een dokter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Ja, ik zou zeker even de huisartsenpost bellen. Zij kunnen jou vast wel vertellen of dit normaal is of dat je even langs moet komen of morgen naar je huisarts moet gaan. Misschien werkt je pleister niet goed en moet er even een andere geplakt worden. Het kan ook een tussentijdse bloeding zijn en dan is er verder helemaal niets aan de hand. Ik kan me voorstellen dat je zo niet de nacht in wil gaan, dus gewoon even bellen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet gewoon dat een ontrekkingsbloeding begint, als je de pleister nog opgeplakt hebt zitten. Dit zou eventueel kunnen betekenen dat de werkzame stof in de pleister zijn werk in je lichaam niet goed kan doen. Dat betekent ook dat er zich mogelijk een eisprong voor kan doen en dat wil je nu juist voorkomen. Voor de zekerheid maar even met je dokter overleggen hierover. Het zou kunnen betekenen dat de dosering voor jou te laag is. Mocht het zijn omdat de werkzame stof in de pleister niet (volledig) in je bloedbaan terechtkomt, dan ligt zwangerschap op de loer...

Maargoed, misschien is er wel een andere oorzaak voor het bloedverlies. Tijdens seks bijvoorbeeld kan er wellicht een haarvaatje in de baarmoedermond geraakt zijn. Minder leuk, maar ook mogelijk is dat je een poliepje in je baarmoeder hebt. Die kans acht ik niet groot, maar dit slechts om aan te geven dat er vele redenen kunnen zijn dat je bloedverlies hebt.

Met anticonceptie geldt, dat wanneer er zich onregelmatigheden voordoen er een aantal mogelijkheden uitgesloten dienen te worden door de huisarts en dat je dan samen kunt beslissen of de anticonceptie nog betrouwbaar (genoeg) is om voort te zetten of om over te stappen op iets anders.

Hoe is het nu? Is het bloedverlies gestopt of voortgezet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi,
ik gebruik deze pil ook en had ook last van een bloeding. je hebt waarschijnlijk de pleister ergens geplakt waar hij niet optimaal door het bloed kan worden opgenomen. op mijn bovenarm "deed" ie, het super, maar op mijn schouder niet zo. dit komt omdat mijn schouders vast zitten en zodoende geen goede doorbloeding daar is.
ik ging er niet voor naar de huisarts maar hield wel rekening ermee dat ik niet beschermt was. vertrouw je het niet, dan even langs je arts gaan