Waarom heb ik na mijn zwangerschap veel minder zin in sex ?

Voor mijn zwangerschap hadden mijn vriend en ik een super goed sexleven. Maar ik werd zwanger (de lieverd is inmiddels al een halfjaar ) en tijdens de zwangerschap werd het steeds minder. Nu een half jaar later, heb ik nog steeds niet de behoefte aan sex. (soms wel en dan geniet ik er ook van) Maar waarom is dat zo afgenomen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Voornamelijk omdat je nu een kind hebt, en het grootste deel van de dag wel iets anders aan je hoofd dan seks.

Een andere belangrijke oorzaak is het feit dat je oxytocine-niveau's nu veel hoger zijn dan vroeger. Het 'knuffel-hormoon' dat zorgt voor de bevalling, de borstvoeding maar ook de verbondenheid met je baby en je partner. Ook mannen hebben hier 'last van' als er eenmaal kinderen zijn, meer naarmate ze zich meer bij het gezin betrokken voelen. Je hele hormoonhuishouding is gewoon - deels definitief - veranderd.

Je bent gewoon niet meer de persoon die je vroeger was, en die wordt je ook niet meer. Kunst is hier nu samen met je partner een nieuwe weg in te vinden. En een vermindering van de kwantiteit betekent beslist niet altijd een vermindering van de kwaliteit ; vaak juist integendeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat een en ander toch met de hormonen te maken heeft. Een kind krijgen is niet alleen zwanger worden en baren. En daarbij komt dat de ene vrouw de andere niet is. Sommige vrouwen herstellen supersnel na een bevalling, andere doen er (soms zelfs) jaren over.
12 jaar geleden
Heel lastig kan dat zijn, vooral voor je relatie. Helaas is het zo dat je nu 20 uur per dag bezig bent met moeder zijn en niet meer 'automatisch' tijd hebt voor jezelf, noch voor je partner.
Je relatie is veranderd van mannetje-vrouwtje naar pappa-mamma. Dat is iets om je bewust van te zijn en dan [al na behoefte] ook actief iets aan te doen. De tijd van vroeger, toen je altijd lekker samen kon zijn is voorbij, nu moet je daar bewust tijd voor maken.
Volgens ons is daarvoor de oppas bedacht :) Lekker een avondje samen de bar/bios/bos in om weer dat oude patroon te beleven, dan samen naar huis en de oppas wegsturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook een middel om je lichaam te beschermen... Je hebt immers net een kind gekregen en doe je aan borstvoeding...??
Zou je nu zin in sex hebben, zou de kans op een nieuwe zwangerschap groter zijn... En dat wil je lichaam niet... Is nog aan het herstellen.....
Doe gewoon rustig aan... Het komt vanzelf terug...
Maar onthou wel .... Soms moet je zin maken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder stel maakt dit mee, wel heel erg veel van elkaar houden en gelukkig zijn met de baby maar aan het lichamelijk maken van de liefde niet meer toekomen...

uit eigen ervaring... lekker genieten van de baby samen, de sex wordt weer beter en bevredigend! Wel anders, dat wel!

veel plezier bij het elkaar weer ontdekken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voorheen de pil hebt geslikt, kan het zijn dat de behoefte aan seks is verminderd. Die bijwerking schijnt na een tijdje weer weg te gaan (als je de gestopt ben met de pil slikken).
De bijwerkingen van de prikpil blijven soms nog een jaar hangen. En als bijwerking staat daar ook bij dat de behoeft van seks minder kan zijn.