Kan het zijn dat de opening van mijn vagina te klein is?

Ik zit nu op een leeftijd dat je sexueel actief wordt, ik heb nog geen vriend maar zat toch eens na te denken of dat allemaal gaat passen. Dat is natuurlijk wel de bedoeling en zou ook niet meer dan normaal wezen... maar zodra ik twee vingers naar binnen breng doet het toch wel wat pijn, en 3 lukt niet eens. Kan ik hier iets tegen doen of is het gewoon onzekerheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
51.9K

Het beste antwoord

Het weefsel rondom en binnenin je vagina is heel rekbaar. Bedenk dat het een klein gaatje is, waar uiteindelijk zelfs een kind doorpast. Er zit dus een hele hoop rek in. Wanneer je nog nooit seks hebt gehad, is de opening nog wat kleiner. Bij de eerste keer seks, of soms al eerder, scheurt vaak ook het randje weefsel dat rondom de opening van je vagina staat (het 'maagdenvlies', dat dus geen echt vlies is) wat in. Dat betekent dat het een tweede keer vaak wat makkelijker gaat.

Het is belangrijk dat je vooral de eerste keren voorzichtig te werk gaat wanneer je seks gaat hebben, omdat het anders pijnlijk kan zijn. Maar het is normaal dat het nu lijkt alsof het allemaal nooit gaat passen, en dat je later zult merken dat het toch - wonderlijk genoeg - allemaal precies past.

Daarbij, en dat is ook belangrijk, gaat seks in de vorm van penetratie alleen maar goed als je de spieren rondom je vagina niet teveel aanspant. Bij teveel spanning kan het ook pijnlijk zijn, omdat het aanspannen van je spieren er letterlijk voor zorgt dat de opening kleiner wordt en minder soepel is.

Tenslotte is het niet voor niets dat vrouwen 'vochtig worden' wanneer zij seksueel opgewonden raken. Het vaginale vocht zorgt ervoor dat alles wat gemakkelijker glijdt, (vergelijk het met wat vaseline of zeep die je gebruikt als je een ring niet af kunt krijgen) en eventueel kun je nog een extra glijmiddel gebruiken. Ook dat zorgt ervoor dat die nu zo klein lijkende opening toch ruim genoeg zal blijken te zijn voor veruit de meeste formaten piemel. Omdat het vochtig worden soms even duurt, en ontspanning ook niet vanzelf gaat, hebben de meeste vrouwen wat meer voorspel nodig dan de gemiddelde man. Bedenk dus dat seks ook niet een kwestie is van "even erin stoppen", maar dat daar een voorbereiding aan vooraf gaat.

Alles bij elkaar zal het je allemaal best gaan lukken. En mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan is daar meestal iets aan te doen. Zoek dan hulp: die is er. Maar ga je niet vantevoren zorgen maken. Als jij twee vingers kunt inbrengen (ook al is dat wat pijnlijk) dan mag je er echt alle vertrouwen in hebben dat seks ook gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar, maar dat zijn niet direct de dingen die ik voor zou willen houden aan een jonge meid die zich afvraagt of een penis wel gaat passen ;-) Daarbij gebeurt het ook genoeg dat een vrouw niet uitscheurt, wat natuurlijk heel wonderlijk is als je bedenkt hoe strak het allemaal leek toen je voor het eerst een tampon probeerde in te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die eerste tampon! Daar had ik 20 minuten voor nodig :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, dat bedoel ik :-). Toont toch echt aan hoe rekbaar het allemaal is, en hoeveel meer ruimte er is dan je ooit voor mogelijk hield voordat je dat begon uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor dit goede en uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de peptalk, dat doet me goed!

Andere antwoorden (4)

tot nu toe lukt het bij de meeste vrouwen toch god anders hadden wij allemaal niet rond gelopen.
doe het wel veilig anders krijg je kinderen

Toegevoegd na 24 seconden:
god = goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een soa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad ook niet prettig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen krijgen kan overigens wel prettig zijn als je eraan toe bent (hoewel de bevalling dan weer minder prettig is iha)
Amadea
12 jaar geleden
Maar aangezien dat kind in principe door diezelfde opening naar de buitenwereld komt, moet pietje2 toch wel kunnen begrijpen dat het een rekbaar lichaamsdeel is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahahahaha sorry hoor daar heb je inderdaad gelijk ın. mısschıen denkt pıetje2 nog dat de babys door de ooıevaar worden gebracht zou kunnen
Maak je geen zorgen, het is allemaal heel rekbaar. Maar het zal zeker in het begin pijnlijk kunnen zijn. Begin rustig en voorzichtig en verlang dat ook van een eventueel vriendje. 1 vinger tegelijk is trouwens veel makkelijker, geniet ervan en ga je pas zorgen maken als je die ene vinger niet meer voelt omdat alles te veel is opgerekt.

Doe het wel veilig. Een soa kan veel pijnlijker zijn dan die 3 vingers. Laat staan een kind dat door diezelfde opening naar buiten zou moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het pas vast wel want al die gigantische piemels die je in porno ziet zijn vaak nep en de vagina is inderdaad heel rekbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had hetzelfde. De eerste keer deed inderdaad wel pijn, maar de vagina is zeer rekbaar (ik bedoel, er kan een kind uit!). Ondertussen nog steeds vrij nauw en ik moet echt zeer nat zijn voor het "goed gaat". Maar daar heeft nog niemand over geklaagd ;)

Toegevoegd na 51 seconden:
Drie vingers kunnen er bij mij trouwens nog steeds niet in, maar toch heb ik een normaal seksleven. Maak je geen zorgen! Je hoeft er niets tegen te doen.