Ben ik nog beschermd tegen zwangerschap nu? En hoor ik nu wel of niet een eisprong te krijgen?

Ik neem al 4 jaar de pil maar sinds, 3 maanden ben ik bijna onophoudelijk ongesteld.
De huisdokter vond niks abnormaals, ze zei enkel dat ik na de eisprong zat. Ik heb informatie opgezocht over de pil en deze zou een eisprong moeten voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga terug naar de dokter en bespreek dit met haar. Je mag best vragen stellen en in discussie gaan hoor, het gaat immers wel om jou!! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, toch weer bespreken met je huisarts. Ik heb dit ook gehad, maar dat kwam doordat ik van pil was veranderd. Ik kreeg van de apotheek de goedkopere versie mee van microgynon, onder de veronderstelling dat het niets zou uitmaken, maar was dus 3 maanden ongesteld. Langs de huisarts gegaan, met een officiele brief de microgynon gekregen van de apotheek, en nu nergens last van. Dus mocht je van pil zijn verandert, misschien komt het daardoor, maar ik zou sowieso nogmaals dit met je huisarts bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je pil niet goed meer functioneert. Je kan dus beter terug gaan naar de dokter en daarmee bespreken wat te doen. Tot die tijd altijd extra bescherming gebruiken want je weet niet of de pil nog werkt en ik denk niet dat er iemand hier ook een goed antwoord op kan geven.

Antwoorden (2)

Heb ik ook gehad. Na jaren pilgebruik kan je lijf anders gaan reageren doordat je hormoonhuishouding met de jaren ook veranderd. Theoretisch zou je wel nog goed beschermd moeten zijn, mits je de pil volgens voorschrift hebt geslikt. Dat je blijft bloeden, wil niet zeggen dat je een eisprong hebt. Menstruaties tijdens pilgebruik zijn immers toch al geen 'echte' menstruaties. En ook tijdens je stopweek, wanneer je menstrueert ben je normaal gesproken goed beschermd.
De reactie van je huisarts vind ik een beetje vreemd. Hij/zij kan ook helemaal niet hebben 'gezien' dat je na een eisprong zat. Dat zou alleen eventueel met een echo te zien zijn.
Wat bij mij heeft gewerkt is overstappen naar een pil met een hele andere werking. Voor mij was dat Trigynon, dat is een drie-fase pil. Bij verschillende 1 fase pillen (wat de meeste pillen zijn) bleef ik maar bloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst super dat je dit soort dingen durft te vragen. Ik snap dat ze je ongerust maken.

De beste actie die je wellicht kunt doen is wisselen van dokter. Dit een een kwakzalver reactie en hij had minimaal een beetje verder moeten kijken.

Na 4 jaar pil is je hormoonhuishouding veranderd en dat je blijft bloeden is waarschijnlijk niet erg. Ook ben je gewoon (als je de pil volgens de normale regels inneemt) beschermd als je toch aan seks mocht doen.

Waarschijnlijk zal je probleem opgelost worden als je overstapt op een andere pil met een andere samenstelling. Je lichaam is na al deze jaren waarschijnlijk sterker geworden (gewend geworden aan de huidige pil) en wordt dus niet meer onderdrukt. Een andere pil kan uitkomst bieden.

Laat het ons weten s.v.p.!

Succes!