Kun je 'aften' krijgen door iemand onveilig te pijpen?

Ik moet voor school een project maken over seks en het doel van voorbehoedsmiddelen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (3)

Nee, een afte is geen SOA en dus niet besmettelijk en overdraagbaar door seksuele handelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een vorm van aften die wel besmettelijk is: herpetiforme afte, veroorzaakt door het herpes- of het coxsackievirus.
Je kunt wel zweren/blaasjes krijgen die sterk lijken op aften. Dit heet herpes genitalis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een aft kun je niet van pijpen krijgen. Wat precies aften veroorzaakt is eigenlijk niet precies bekend.
Wel is bekend dat een oppervlakkige slijmvliesbeschadiging, (bijvoorbeeld veroorzaakt door bijten op de wang, tandenpoetsen met een te harde borstel of het eten van harde toast of te scherp gekruid voedsel) kan resulteren in een aft. Maar waarom er dan een zweer ontstaat, is onduidelijk. Waarschijnlijk heeft het te maken met bacteriën in de mondholte. Andere mogelijke oorzaken zijn ijzertekort, vitamine tekorten (vitamine B-12, foliumzuur), voedingsallergie, infecties, en een verminderde weerstand.

Zorg, als je een aft hebt, dus goed voor je weerstand.
En overweeg voortaan om te pijpen met een (pijp)condoom want aften kun je er niet van krijgen maar je loopt wel risico op: syfilis, herpes genitalis, genitale wratten, chlamydia en gonorroe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo duidelijk gezegd! Terecht.