Hoe te beginnen met 'de pil' ?

Ik en mijn vriendin zijn allebij 16 en hebben regelmatig sex. Maar condoom vinden we allebei niet bepaald lekker dus wil ze overgaan op de pil. Alleen het probleem is dus dat we er weinig tot niks vanaf weten. Ze durft t niet aan dr ouders te vragen want die hebben het niet zo op sex. Zou iemand uitleg kunnen geven ?
Hoe te beginnen..
Waar te halen..
Hoe duur..
Benodigdheden..
Enzovoorts.

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Eerst beide een Soa test doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Joh, dat snap ik dan nog wel maar nee we zijn allebei veilig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Benodigdheden? Een glas water en het pilletje. Succes!

Het beste antwoord

Je huisarts kan je adviseren, en in de bijsluiter staat ook veel.
- Als je begint op eerste dag menstruatie, ben je gelijk beschermd, anders pas na eerste strip.
- je haalt het via je huisarts, bij de apotheek
- de pil zit in het basispakket van je zorgverzekering, tot 18 jaar in elk geval dacht ik. Ligt aan de voorwaarden van je pakket.
- ik snap niet wat je bedoeld met benodigdheden, je hebt gewoon de pil nodig, die je haalt met het re ept van je huisarts. Na de eerste keer kun je het gewoon elke keer ophalen bij de apotheek met een herhaalrecept. Dan krijg je een voorraadje mee.

Maar doe eerst beide een soa test, voordat je zonder condoom sex gaat hebben en de 1 blijkt wat te hebben. Dit kun je ook bij de huisarts laten doen, en als het goed is ook bij de GGD.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoe betrouwbaar de pil is, ligt aan je vriendin.
Als je de pil elke dag rond de zelfde tijd slikt (beetje speling in tijd is niet erg, maar minder dan 12 uur), ze heeft geen last van braken of diarree, en ze slikt geen antibiotica, dan is het behoorlijk betrouwbaar.

Je kunt natuurlijk altijd een zaaddodende gel als extra gebruiken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, vooral dat je laat weten dat de kans op soa's wel erg toeneemt, als je geen condooms gebruikt. De pil en het condoom is de beste combinatie om geen kinderen, maar ook geen soa te krijgen +.

Andere antwoorden (1)

Ga gewoon even langs haar huisarts, dat kan zonder dat haar ouders erachter hoeven te komen. Hij / zij zal dan een recept uitschrijven wat ze bij haar apotheek kan gaan ophalen. In de meeste gevallen wordt dit gewoon vergoed, dus hoeven haar ouders van niks te weten. Bestudeer even goed de bijsluiter of laat je voorlichten door je huisarts. En om je extra gerust te stellen: de huisarts heeft beroepsgeheim en mag dus aan niemand vertellen dat jullie er geweest zijn en waarom. Succes ermee!