Morgen word mijn mirena spiraal geplaatst. Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk?

Heb je er erg lang nog last van? Vind het een beetje eng

Toegevoegd na 11 minuten:
Klopt het ook echt dat de bijwerkingen zo verschillen per persoon, wat ik lees is dat sommige wel 3 weken ongesteld zijn en een ernstig verminderd libido + gewichtstoename

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (5)

Hii!!
Het is helemaal niet eng hoor, je moet met je benen wijd in de stoel, vervolgens wordt met een klem je vagina opengehouden en met een andere klem je baarmoedermond. Vervolgens meten ze hoe lang de spiraal moet zijn en plaatsen die in je baarmoeder, je voelt een beetje kramp. Het is belangrijk dat je ongesteld bent als je de spiraal laat plaatsen, want dan voel je er veel minder van.
Heb zelf al twee keer de spiraal laten plaatsen, de eerste keer was tijdens ongesteldheid en de tweede keer zonder, dit was gevoeliger.

Je hoeft er niet bang voor te zijn en het is erg ideaal, waar je misschien last van kan krijgen is wat meer kramp tijdens je menstruatie, maar dit verschilt per persoon

Veel succes!!

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik zelf heb geen ernstige bijwerkingen, helemaal geen gewichtstoename, geen verminderd libido alleen wat meer kramp met ongesteldheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Mirena spiraaltje wordt op dezelfde manier ingebracht als een gewoon spiraaltje. Bijgaande video laat dat zien (voor een gewoon spiraaltje). Het mirena spiraal heeft als extra voordeel dat het een klein beetje hormoon afgeeft zodat het naast het blokkeren van innesteling ook op andere manieren zwangerschap voorkomt:

- Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt 'taaier', waardoor zaadcellen er moeilijker doorheen kunnen.

- Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.

- Het baarmoederslijmvlies (dit is de 'binnenbekleding' van de baarmoeder) wordt niet of nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eicel zich niet innestelen.

- Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eicel vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden.

Over het plaatsen zegt de fabrikant:

"Het plaatsen zelf duurt normaal gesproken maar een paar minuten en begint net als een inwendig onderzoek dat u misschien al eens heeft ondergaan. Omdat het inbrengen steriel moet gebeuren, worden de vagina en de baarmoedermond gedesinfecteerd. Met een zogenoemde kogeltang wordt de baarmoeder in de juiste positie gehouden waarna de Mirena wordt ingebracht. Hoe beter u zich kunt ontspannen, hoe minder u er van voelt. In overleg met de arts kunt u een plaatselijke verdoving krijgen of kunt u van tevoren bepaalde pijnstillers nemen."

Het plaatsen is dus niet geheel pijnloos.

Op o.a. MijnMedicijn, DokterDokter en het Viva forum (zie bron) kan je jouw ervaringen delen, maar ook de ervaringen van anderen over deze vorm van anticonceptie lezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een video gevonden over de inbreng van het mirena spiraal, helaas niet in het Nederlands, maar de animatie is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al kinderen (natuurlijke bevalling)? Zo niet, dan is het raadzaam hem bij de gynaecoloog te laten zetten, niet bij de huisarts. De huisarts mag namelijk geen plaatselijke verdoving zetten. Dat wordt in Nederland niet standaard gedaan, maar is als je nog nooit bent bevallen wel aan te raden.

Zelf had ik de eerste keer behoorlijk last van het plaatsen, het was pijnlijk en ik hield er dagen last van. Maar daarna was het vijf jaar lang geen centje pijn, niet ongesteld worden en me nergens zorgen om maken. Geweldig. Ik heb zonder aarzeling er na vijf jaar een nieuwe in laten zetten, het was het dus meer dan waard. Wel heb ik de tweede keer wél om een plaatselijke verdoving gevraagd, en dat maakte alle verschil van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mirena.nl/mirena
Dit is de officiele site van Mirena, als iemand er antwoord op kan geven zijn zij het wel.
per persoon verschilt het.
De pijn die je voelt bij het inbrengen is voor de een heftig, en voor de ander minder. Het scheelt daarbij enorm of je op dat moment ongesteld bent, al een kind via de vaginale weg hebt gebaard en of je er echt ontspannen bij ligt.
Toevallig is er bij mij twee dagen geleden een ingebracht en die dag had ik zelf het gevoel alsof er een bevalling op gang kwam, maar heb pijnsatillers genomen en mezelf verwend die dag en de dag erna, en nu gaat het wel wat beter, maar nu ben ik wel extreem gevoelig.
9 op de tien vrouwen, zegt mijn arts wordt helemaal niet meer ongesteld, een klein deel een verminderde menstruatie en een enkeleing KAN ernstiger gaan bloeden, maar dan kun je altijd weer terug naar je huisarts om het aan te passen. Hoe het bij jou zit weet ik natuurlijk niet...

En in die drie dagen kan ik ook niet zeggen of ik ben aangekomen of mijn libido is afgenomen, de tijd zal het leren...

De scherpe kantjes waren na het plaatsen er al wel vrij snel af hoor. Bedank wel dat het maar voor heel ewven is en dan heb je er vijf jaar geen omkijken meer naar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zei "als iemand er antwoord op kan geven zijn zij het wel" over de Mirena website. Maar dat is de fabrikant, die verdient aan de verkoop. Ik kan me zo voorstellen dat hun berichtgeving rooskleuriger is dan de werkelijkheid en dat bijwerkingen wat mooier ingepakt worden. Ik zou niet zonder meer ervan uitgaan dat het allemaal eerlijk is, het blijft natuurlijk ook gewoon marketing. Ook (juist) in de farmaceutische industrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou gelijk kunnen hebben, Doch ik kreeg hem van mijn arts, die zei dat daar alles zou staan.
De arts brengt het spiraal via de vagina in uw baarmoeder. Het is T-vormig met aan het uiteinde twee draadjes. Deze draadjes komen nadat het spiraal geplaatst is uit de baarmoedermond. Door aan deze draadjes te trekken, kan de arts het spiraal verwijderen

Bij sommige vrouwen veroorzaakt het spiraaltje met levonorgestrel bijwerkingen. Als deze bijwerkingen na drie maanden blijven bestaan, is het zinvol met uw arts te overleggen of een ander anticonceptiemiddel geschikter voor u is.

De belangrijkste bijwerkingen zijn tussentijds bloedverlies, rugpijn of buikpijn, infecties in de onderbuik en maagdarmklachten.

sterkte ermee,

Redactie kiesBeter.nl