Net heb ik bij de dokter een antibioticakuur nitrofurantione 50 gekregen. Ook slik ik de anticonceptiepil microgynon 50. Is de pil nog veilig?

Ik vraag me dus af of de anticonceptiepil nog veilig is, nu ik een antibioticakuur slik. Ik begin met de kuur op de laatste dag dat ik de pil heb geslikt (dus zit vanaf orgen in mijn stopweek). Als de pil onvelig zou zijn, wanneer is deze dan wel weer veilig? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de bijsluiter van je pil en de bijsluiter van de antibiotica al gelezen? Daar staat dit soort informatie altijd in.

Antwoorden (10)

Volgens mij heeft de anticonceptiepil niks met antibiotica te maken dus is het gewoon veilig, als je het niet vertrouwd kan je altijd naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bepaalde antibiotica maken de pil onveilig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd niet waar, altijd goed opletten bij antibiotica en de pil
Het handigste is als je even belt naar de assistente van de huisarts, of naar de apotheker, beide kunnen je het zo vertellen.
Er is vandaag ook al een vraag over geweest op GV.
Tot twee weken na het stoppen met de antibioticumkuur is de pil niet veilig was het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb antibiotica gehad en de pil bleef gewoon veilig. Onzin dus dat het iets met de pil zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wélke antibiotica? Sommige maken de pil wel degelijk onveilig, het is juist onzin om te roepen dat dat onzin is.
Neem het zekere voor het onzekere en vraag je arts ik ben daardoor waarschijnlijk ook zwanger geraakt en kwam er pas na 20 weken achter omdat ik de pil slikte werd ik nog steeds ongesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige geneesmiddelen kunnen als gevolg hebben dat de pil minder goed werkt. Zoals bijvoorbeeld sommige antibiotica.
Het is daarom belangrijk dat je aan je arts vertelt dat je de pil neemt, als hij/zij je een bepaald geneesmiddel voorschrijft.
Je arts kan dan misschien een ander middel voorschrijven of je erop wijzen dat je een bijkomend voorbehoedmiddel (condoom) moet gebruiken.
Lees aandachtig de bijsluiter van de geneesmiddelen!
Of neem contact op met je arts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nitrofurantoine heeft geen invloed op de anticonceptiepil. Er zijn wel verschillende antibiotica kuren die dat wel hebben, bijvoorbeeld de penicillines.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het nagekeken in het Farmacotherapeutisch Kompas, een boek waarin alle geneesmiddelen genoemd zijn, met bijwerkingen en allerlei informatie over combinaties met andere geneesmiddelen.

Ik lees niets over een verminderde werking van de anti-conceptiepil.

Ik lees wel dat een mogelijke bijwerking van je kuur is dat je misselijk wordt. Als je daar last van hebt, moet je je realiseren dat je mogelijk ook je pil uitspuugt. En dan werkt-ie natuurlijk niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet op gokken! Op de meeste antibiotica staat dat het de betrouwbaarheid van de pil laat afnemen, staat ook vaak in de bijsluiter van de pil. Abortus of zwangerschap kan erger zijn voor je dan nu even met een condoom! Mocht je al gevreeën hebben zonder, bel dan even de huisartsendienst. Die kan het je precies vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de bijsluiter (in het doosje!) wordt geen wisselwerking met de anticonceptiepil gemeld. Bij antibiotica waar dat wel zo is, staat dat er ook uitdrukkelijk bij.
Let wel op: je kunt misselijk worden en als je moet overgeven nadat je de pil hebt ingenomen, moet je even in de gebruiksaanwijzing van de pil lezen wat te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb n paar weken geleden ook n kuur gehad! Tot twee weken na t beëindigen vd kuur kan het zijn dat de pil niet veilig is!
Het is ook altijd beter om bij twijfel je arts of apotheek te raadplegen!
Ook kan t lezen vd bijsluiter misschien wat meer duidelijkheid geven?!