Waarom is pedofilie(geslachtsrijp) niet toegestaan in onze cultuur?

Heb het hier over pedofilie dat gaat over geslachtsrijp. Niet over het misbruik van 0 /m 14jarige meisjes of jongens.

Had ooit gelezen dat wij mannen aangetrokken worden door jongeren vrouwen omdat dat deze doordat ze jonger zijn een beteren drager van het kind zijn(ziektes,succes,enz.). Wat nogal afstand van heel lang geleden dat wij als mens ook een instinkt hebben/hadden.

(Ik ben 20jaar, mijn vriendin 18jaar, vraag deze vraag puur uit interesse.)

Toegevoegd na 1 uur:
Stel, een jongen van 15 en een meisje van 15, hebben samen geslachtsgemeenschap. De jongen is qua intelligenties veel hoger dan het meisje. De jongen manipuleert het meisje tot bepaalde handelingen. Wordt dit ook als pedofilie gezien? Zo niet hoe noemt men dit dan wel? En mag dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Twee pubers die sex hebben heeft helemaal NIETS met pedofilie te maken. Sterker nog, als het 'slachtoffer' geslachtsrijp is, kun je uberhaupt niet eens meer spreken van pedofilie.
Een van de kenmerken van pedofilie, is dat het een sexuele voorkeur is voor kinderen (sexe maakt vaak niet eens uit) die nadrukkelijk nog NIET geslachtsrijp zijn en nog geen dingen als borstjes of schaamhaar hebben.

Natuurlijk zijn er heel veel verschillende manieren waarop menen macht op elkaar kunnen uitoefenen en misbruik van elkaar kunnen maken, maar in het door jou genoemde voorbeeld heeft dat niets met pedofilie te maken. Netzomin als wanneer een volwassene misbruik zou maken van een volwassen vrouw met een ernstige verstandelijke beperking. Dan praat je feitelijk over vormen van verkrachting / aanranding, en dat is - gelukkig - gewoon strafbaar in onze cultuur.

En ja, mannen worden nu eenmaal aangetrokken door jonge vrouwen, hoe jonger hoe liever lijkt het wel - hoewel er al wel iets vrouwelijks aan te beleven moet zijn. Dat is nu eenmaal hun oerdrift. Ze hoeven daar echter, uiteraard, niet aan toe te geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens kan sex zelfs tussen geestelijk volwaardige volwassenen strafbaar zijn wanneer er sprake is van een ongelijke machtsverhouding, zoals bij therapeut/patient, leraar/leerling, dokter/patient etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat de verschil tussen de denkwijze van een volwassene en een 15 jarig meisje groot is. Zo kan een tiener nog niet voorzien wat de gevolgen zijn van bepaalde acties terwijl een volwassen iemand dit wel kan (volgens dr. Phil ;)) Tevens is de kans dat de ouder persoon een groter invloed heeft op de jongere, waardoor er geen sprake kan zijn van een gelijkwaardige relatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pedofilie
Hier staat de definitie, als een twee 15 jarige samen zijn waarvan eentje slimmer is dan de ander en manipuleert is dit niet pedofilie, het betreft immers twee menen van dezelfde leeftijd. Lees de definitie, pedofilie is tussen volwassene en (nog) niet geslachtsrijpe kind. De twee tieners in een relatie mag wel, maar heet gewoon een "slechte" relatie, gebeurd ook bij 18+. Officieel mag volgens mij geslachtsgemeenschap pas van 16+ maar als beide ermee instemmen en ze zijn even oud zal hier geen juridische stappen tegen genomen worden.
Op 15 jarige leeftijd zijn vrouwen volgens onderzoek het meest vruchtbaar.

In andere culturen en andere tijden was het helemaal niet vreemd om op die leeftijd te trouwen en kinderen te krijgen. Tegenwoordig wordt sex gezien als iets voor volwassenen. En ook als iets wat tussen leeftijdsgenoten wordt gedaan. Kinderen worden als waardevoller gezien dan vroeger (mensen krijgen ook minder kinderen) en onder andere daarom willen mensen kinderen zo lang mogelijk kind houden. Daar komt het verbod op pedofilie ook vandaan. Ergens is het natuurlijk vreemd dat je met iemand van 17 jaar en 11 maanden niets mag, terwijl een maand later deze zelfde persoon wel toegestaan gebied is.

Een andere reden is natuurlijk dat op jongere leeftijd kinderen minder makkelijk nee zeggen tegen oudere mensen. Vandaar is er ook een bescherming ingebouwd.

Maar kort gezegd, ergens moet een grens liggen. En deze grens is gelegd op 18 jaar. Voor sommige kinderen zou dit op 16 kunnen liggen, voor andere is die 18 beter. Ongeacht wat je ervan vind, de grens is 18 en het zit er niet in dat dit op korte termijn veranderd.

Of het de juiste grens is? Vast niet voor iedereen. Maar het is goed dat er een grens is. En dan kan deze beter te hoog dan te laag liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grens is 16 jaar, niet 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 18 jarige grens is in de V.S. niet hier in Nederland. Daar is de grens idd 16. En op 15 zijn ze hier in NL nog niet het meest vruchtbaar en is de kans op een miskraam nog erg hoog. Vruchtbaarheid veranderd ook per cultuur en er zijn dus wel landen waar meisjes van 15 een gezonde zwangerschap kunnen uitdragen maar hier in NL is het idd zoals Yvonne hierboven al zei tussen de 17 en 21 jaar.
Een meisje van 11 kan al geslachtrijp zijn en
is toch ook nog een kind?

Dus geslachtrijp heeft daar niet veel mee te maken.

Jonger en dan een betere drager van een kind?
Jij snapt ook wel dat dat in onze maatschappij absoluut niet meer geldt.

Dat gold vroeger - toen mensen niet ouder werden dan 30 - 40 jaar gemiddeld.
En misschien nog in culturen waar mensen heel jong sterven en de kindersterfte nog heel hoog is.

Bovendien worden vrouwen en meisjes niet meer gezien als lustobject of als broedmachines, maar gewoon als mens.
Die moet de kans krijgen om op te groeien tot een gezond volwassen mens en daar is tijd voor nodig.

En bovendien is het zo dat meisjes nog steeds beschermd moeten worden tegen mannen die allerlei redenen vinden om zich aangetrokken te voelen tot jonge meisjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn meer mensen die aangetrokken worden door jongere mensen, dat zal niemand ontkennen. maar tussen je aangetrokken worden tot een mogelijke partner, en je puur sexueel en lichamelijk aangetrokken voelen zit een heel groot verschil. voor mij is het laatste een rasechte pedo in de aller negatiefste zin van het woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhurowan: ik wind je niet op.
Ik probeer duidelijk te zijn.
Je aangetrokken voelen tot...... is een ding.
Er wat mee doen is een ander ding.
En ik geef je een aantal redenen waarom dat dus heel terecht verboden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel: ik wind me niet op.
jonge kinderen zijn naief, makkelijk te beinvloeden.
(net als loverboys doen)

sommigen maken hier misbruik van, puur om hun eigen lusten te bevredigen.
sommige mensen verkrachten zelf baby's of iets oudere kinderen nemen niet eens de 'moeite' om een kind om te praten of te vertellen dat ze hun familie wat aan doen als ze het geheim vertellen.
dan ben je naar mijn idee een heel ziek persoon die eigenlijk niet op deze aardkloot zou moeten rondlopen (en mag je naar mijn persoonlijke mening op een niet humane manier van de wereld worden afgeholpen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst is het toegestaan om seks met iemand te hebben van 16 jaar en ouder, niet pas vanaf 18 jaar (zie link, wetboek van strafrecht art. 244 en 245). Je vraag gaat dus over kinderen 14 en 15 jaar oud. De meeste mannen voelen zich niet tot deze leeftijdscategorie aangetrokken, mag ik hopen. Want alhoewel de meeste meisjes van die leeftijd geslachtsrijp zijn, zijn ze vaak toch nog eerder meisje dan vrouw. Het is ook maar de vraag of hun lichaam daadwerkelijk rijp is voor het dragen van kinderen.

Bij pedofilie wordt niet bedoeld, leeftijdsgenoten. Wel kan manipulatie (ongeacht de leeftijd van dader of slachtoffer) als misbruik worden betiteld en als zodanig worden bestraft. Seksueel misbruik is strafbaar. Ik mag toch hopen dat iedereen hiervan op de hoogte is.

Volwassen mensen hebben vaak gezag over jongere kinderen. Ze hebben meer levenservaring, zijn vaak ook fysiek sterker. Er kan daarom meestal geen gelijkwaardige relatie ontstaan, er ontstaat vaak een machtsverhouding. Uiteraard zijn hier genoeg uitzonderingen op, maar dat is de essentie van de leeftijdsgrens. En wat mij betreft is dat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het risico op machtsverschil is te groot. Jonge mensen zijn bij machtsverschil gemakkelijker te verleiden tot dingen die ze zelf eigenlijk niet zouden willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wet wordt gemaakt als algemene regel en kan niet per individu worden aangepast. Algemeen geldt dat mensen onder 18 jaar een beperkte zelfbeschikking en zelfreflectie hebben. Dat die grens in werkelijkheid plotseling bij je 18e verjaardag verdwenen zou zijn, is natuurlijk een sprookje.

Het manipuleren van mensen voor het uitvoeren van (sexuele) ongewenste handelingen, is niet leeftijdsgebonden en heeft zo ook niets met pedofilie, noch met intelligentie te doen. Manipulatie kan als 'aanzetten tot' als een misdrijf worden gezien, maar als beide personen 15 zijn, zal daar in praktijk niet veel gebeuren (jeugdarrest/...? ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag is om te beginnen niet correct. Pedofilie is je seksueel aangetrokken voelen tot niet geslachtsrijpe kinderen!
Wat jij bedoeld (aangetrokken voelen tot pubers) heet efebofilie. Maja.. dat is een moeilijk woord, dus de meeste mensen noemen dat gemakshalve ook maar pedofilie ;-)

Waarom het verboden is.. omdat de wetgever zegt dat iemand onder de 16 nog niet verstandig genoeg is om zelf te beslissen over zulke belangrijke zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe.. ik onthoud dat woord eigenlijk ook nooit.. dus heb het ook maar opgezocht ;-)
Op het gebied van sex is elke vorm van aanzet tot ongewilde handelingen en behandelingen wettelijk zwaar strafbaar.
Dit geldt ongeacht leeftijd of geslacht.
Het is dan juridisch gezien aanranding /verkrachting (bij enige vorm van penetratie)
Iemand dwingen tot tongzoenen is derhalve al VERKRACHTING.
Dus ook een meisje die jou ongevraagd "op de mond neemt " pleegt een ernstig delict als je dat niet gewild hebt.
Het is dus heel verstandig elkaar goed aan te voelen en elkaars grenzen te respecteren.