Is het zo dat de mannelijke genen sterker zijn dan de vrouwelijke genen?

Deze vraag stel ik omdat ik zelf het pierre robin syndroom heb en ik dus heel nieuwsgierig ben of ik net zoveel kans heb het een kind door te geven als dat als ik een man zou zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

ik denk dat je dat in principe niet kunt zeggen en als het al moet dan andersom, of eigenlijk, de X genen zijn sterker.

Sommige afwijkingen die bijv op het X-chromsoom voorkomen, komen bij jongens wel tot uitdrukking omdat die dan XY krijgen (de Y van hun vader, de X van hun moeder) en de (helaas afwijkende info van de X van hun moeder domineert dan over de "lege" Y)

Als deze jongens lang genoeg leven om kinderen te krijgen geven ze de afwijking dus door aan hun dochters (die XX hebben, een X van hun moeder en een X (met die afwijking dan) van hun vader).

Volgens mij is bloederziekte en kleurenblindheid zo'n fenomeen.

Vrouwen krijgen dat pas als BEIDE X'en die afwijking vertonen en die kans is veel kleiner. Mannen hebben het bij 1 X met die afwijking
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, de genen zijn qua sterkte gelijk. Je hebt verschillende allelen, en de ene is dominant en de ander recessief. Het zou wel kunnen dat er 2 gelijk zijn, en zich met elkaar combineren. Vaak bij geestelijke ziektes is dit het geval, en moet er ook nog een deel worden aangeleerd. (door bijvoorbeeld verkeerde opvoeding)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er komt nog iets bij: sommige allelen liggen op het X-, dan wel Y chromosoom. Wat op Y (mannetje) zit, geef je als man dus altijd door aan je zoon. Wat op X (kan van pa of ma komen) zit, kan je wel doorgeven aan zowel zoon of dochter, maar hoef niet tot uiting te komen.

Bij de afwijking die je noemt, is erfelijkheid niet perse de oorzaak is. Zie ook de bron.