Met welke pil krijg je de minste hormonen binnen en wel effectief is?

Ik heb jaren Marvelon gebruikt en daarvoor Migranon. Ik heb begrepen dat dit al oudere pillen zijn. Ik wil graag een pil waar zo weinig mogelijk hormonen in zitten maar waardoor ik toch niet zwanger kan worden. Note: een spiraaltje is geen optie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (3)

Mijn dochter heeft deze gekregen : Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol

Volgens mij noemen ze het ook diane pilof zo iets.

Alleen deze is volgens mij niet vrij verkrijgbaar, deze moet op recept.

Mijn dochter heeft deze gekregen omdat andere te zwaar voor haar waren ze moest steeds overgeven van andere soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij gaan alle anticonceptiepillen op recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij die andere kon ze gewoon bij de apotheek nieuwe halen.
Ze kon dan gewoon zeggen ik wil herhaling van mijn pil.
Maar bij deze moet ze steeds een recept van de huisarts halen.
Ik vroeg waarom dat zo is, toen kreeg ik als antwoord omdat dit ook voor andere dingen gebruikt kan worden en omdat dit niet een gewone pil is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Diane pil wordt ook voorgeschreven bij behandeling van acne
Het nadeel is een verhoogde kans op trombose bij de Diane pil, in vergelijking met andere anticonceptiepillen
Ik slik de microgynon (of eigenlijk apotheek "eigen merk") 0.10 ipv 0.20. 0.20 is de "normale" hoeveelheid hormonen, dus 0.10 zijn de helft minder hormonen, maar even effectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De minipil bevat alleen progestageen en bevat, in tegenstelling tot de overige anticonceptiepillen (combinatiepillen), geen oestrogeenhormoon. De minipil is iets minder betrouwbaar dan de gewone combinatiepillen.

Eénfase pil
Bij de éénfasepil hebben alle tabletten of dragees in de strip dezelfde samenstelling oestrogeen en progestageen. Eénfasepillen worden onderverdeeld in lichte en zware pillen. De lichte pillen bevatten minder oestrogeenhormonen en hebben hierdoor meestal minder bijwerkingen.
Zeer lichte sub-30-pil: Bevat 20 microgram oestrogeen. Voorbeelden zijn Harmonet, Lovette, Meliane, Mercilon.

Tweefasen anticonceptiepil
Bij de tweefasenpil hebben de pillen in de eerste helft van de strip een andere samenstelling dan in de tweede helft, herkenbaar aan de kleur. Door de wisselende samenstelling van de tweefasenpil wordt de natuurlijke verandering van de hormonen tijdens een menstruatiecyclus nagebootst.
De tweefasenpil kan worden onderverdeeld in: step-up-pil: alle pillen in de strip bevatten dezelfde hoeveelheid oestrogeen. De hoeveelheid progestageen is in de eerste fase laag en wordt verhoogd bij overgang van de eerste naar de tweede fase.

Driefasen anticonceptiepil
Bij de driefasenpil hebben de pillen in de strip drie verschillende samenstellingen, herkenbaar aan de kleur. Door de wisselende samenstelling van de driefasenpil wordt de natuurlijke verandering van de hormonen tijdens een cyclus nagebootst.

minder hormonen hoeven niet per definitie minder bijwerkingen te betekenen. elke lichaam kan anders reageren op de verschillende hormonen of de hoeveelheid/verhouding en samenstelling hiervan.

materie voor je huisarts dus.