Kun je tegenwoordig ergens zonder recept de pil kopen ?

Het valt me al een tijdje op dat er over de toch ontzettend ingeburgerde en algemeen gebruike anticonceptiepil steeds meer van de meest basale vragen komen.

Zelf ben ik de pil gaan slikken in pakweg 1982. De huisarts of medewerker van de Rutgersstichting (weet niet meer wie van de twee) legde me precies uit waar die voor was en hoe die werkte, hoe en wanneer ik hem moest slikken, en ik kreeg er een keurig boekje bij waarin alle denkbare vragen stonden. Ik was toen een jaar of veertien. En hoewel ik de pil in eerste instantie gebruikte voor waar hij voor bedoeld is, kreeg ik ook informatie over het uitstellen van de menstruatie, de invloed op menstruatieklachten, wat je moet doen als je hem vergeten bent, gewichtstoename, bijwerkingen en invloed op acne en dergelijke.

Mijn verbazing is dan ook groot als ik op GV regelmatig vragen zie van mensen die denken dat je in de stopweek niet beschermd bent, of je de pil wel kunt doorslikken, vanaf wanneer die veilig is en hoe lang die blijft doorwerken, affijn, de meest basale vragen die in de regel gewoon in de eerste voorlichting aan bod komen danwel in de bijsluiter.

Na de zoveelste vraag zojuist vroeg ik me dus ineens af : kun je tegenwoordig de pil kopen zonder tussenkomst van / bezoek aan een arts, en lezen mensen dan de gebruiksaanwijzing niet ofzo ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijden veranderen en zo ook de samenleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nee dus, toen mijn dochter drie maanden geleden aan de pil wilde, is ze doorverwezen naar de gynaecoloog, die haar zo mogelijk nog uitvoeriger heeft onderzocht en voorgelicht dan ik indertijd.
Da's wel Duitsland , maar dan nog. De pil is geen condoom ; die doet echt wel wat met je lichaam dat moet (en wil) je toch weten ??
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb de pil bij de huisarts gehaald toen ik 15 was, toen legde hij mij in het kort uit hoe het werkte, waar ik mee op moest passen en ik kreeg nog een boekje mee. Bij de apotherk heb ik nog een foldertje gehaald: de pil op vakantie. Daar staat ook precies in over doorslikken, en wat je moet doen als je de pil bent vergeten en wat je risico's zijn. Dit kleine foldertje lag gewoon bij de balie, en ik heb deze altijd in mijn toilettas zitten als ik een paar dagen ergens naartoe ga.

Het beste antwoord

Nou, als ik even rondgoogle kun je via dokteronline.com zonder bezoek aan je huisarts aan de pil komen. Je moet wel een hele lijst vragen invullen en je kunt teruggebeld worden (door een arts?).

Je krijgt allerlei informatie over de werking en de bijwerkingen van de pil aangereikt in het bestelproces. Maar ja, als je die niet leest, dan weet je het ook niet. Het is net een bijsluiter wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zonder een tussenkomst van een arts kun je geen pil krijgen.

Het valt mij ook op dat heel veel mensen de bijsluiter niet lezen. Met name bij een medicijn als de pil is het juist zo belangrijk precies de werking te weten. Maar ook van andere medicijnen weet men helemaal niet wat het met je kan doen.

Er zijn zoveel vrouwen die met vage klachten rondlopen die door de pil veroorzaakt worden. Het vage is ook nog eens dat de huisarts totaal niet aan de bijwerkingen van de pil denkt, maar gelijk weer een ander medicijn voorschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle artsen geven veel informatie, sommigen zeggen: lees de bijsluiter en dat is dat.
En mensen lezen vaak die bijsluiter NIET. Van alle medicijnen, denk ook aan vragen over hoeveel paracetamol je maximaal mag slikken en of je ergens melk bij mag drinken of niet.
Ik denk dat sommige mensen een beetje bang zijn van bijsluiters, en dat anderen er misschien wel aan beginnen maar afgeschrikt worden omdat het taalgebruik soms toch wat ingewikkeld is.
Het zou een goede zaak zijn als er een bijsluiter-2 was met heel beknopt: hoe gebruikt u dit medicijn; wat mag niet; wanneer alarm slaan.
En het zou mooi zijn als artsen en apothekers bij de eerste keer voorschrijven/uitreiken toch iets meer tijd nemen om de gebruiker te informeren.