wanneer paren besluiten om aan partnerruil te gaan doen, drijft dit ze dan uiteindelijk uit elkaar?

Ook weer een vraag naar aanleiding van de film die ik nu kijk..in de film is er een sleur etc. In de relatie geslopen, een van de hoofdrolspelers stelt voor om eens te gaan partnerruilen. Ik kijk nu met dubbele gevoelens, omdat de hoofdpersoon van zijn vrouw houdt, en haar niet kwijt wil, staat hij haar dus toe gecontroleerd 'vreemd' te gaan. Ik zou in mijn geval denken: het gras bij de buren is altijd groener, dus verkies je het nieuwe voor het oude. Of is dat toch niet zo!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Uit ervaring: nee, dat hoeft niet. Uit elkaar groeien drijft partners uit elkaar, niet partnerruil. Dat uit elkaar groeien of een sleur kan een aanleiding zijn om aan partnerruil te doen, maar dan is het niet de partnerruil die partners uit elkaar drijft. Het zijn de onderliggende problemen die niet opgelost worden door partnerruil, dat is wat anders.

Wij kenden elkaar nog niet zo vreselijk lang toen we voor het eerst een parenclub binnen stapten, ik denk dat we toen nog geen jaar getrouwd waren. Het was niet vanwege een sleur of uit elkaar groeien dat we naar binnen gingen. Inmiddels zijn we ruim zeven en een half jaar getrouwd, en in die tijd alleen maar hechter geworden.

En om in te gaan op de specifieke film die je kijkt: het heeft niets te maken met bang zijn elkaar kwijt te raken en elkaar daarom maar gecontroleerd vreemd te laten gaan. Er is een heel andere reden waarom je dit zou kunnen willen doen: het is gewoon leuk. Misschien minder dramatisch dan het gebruikelijke beeld, maar wel waar.

Wat betreft het groenere gras: mijn gras hier thuis is een stuk groener dan het gras bij een leuke vreemdeling voor een avond. Dat hele idee van het groenere gras komt voort uit het idee dat je fundamenteel eigenlijk maar één partner zou kunnen hebben. Dan zou seks met een ander onvermijdelijk leiden tot het beginnen van een relatie met die ander, en het beginnen van een relatie met een ander tot het verlaten van je bestaande relatie.

Geen van beide hoeft waar te zijn. Ik ben nog nooit in de verleiding geweest iets achter de rug van mijn man om te doen, laat staan om hem te verlaten voor een ander. En mocht er een ander echt in beeld komen, dan bekijken we hoe dat ín onze relatie past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed onderbouwd antwoord. Misschien off topic en persoonlijk; maar ik neem aan dat jullie eigen persoonlijkheden ook totaal geen last hebben van jaloezie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zelden. We hebben allebei geen heel jaloerse persoonlijkheid, en wat zéker net zo belangrijk is: we respecteren elkaars grenzen. Daarmee neem je direct al de grootste aanleidingen voor jaloezie weg. Ik wil niet beweren dat ik nog nooit een steekje jaloezie hebt gevoeld, we zijn nog steeds gewoon mensen. Gek genoeg kan ik wél zeggen dat ik nooit jaloezie heb gevoeld als het om seks ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeacht of we dezelfde mening hebben of niet; heel veel waardering als je je partner op zo'n manier 'los' kunt laten. Dank voor je eerlijke antwoord.

Andere antwoorden (6)

Dat hoeft helemaal niet. Sommige paren vinden dit een ideale manier van spanning brengen in hun relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het drijft je denk ik uit elkaar: Als je relatie niet sterk is,als je niet open en eerlijk bent tegen elkaar.
Als de een het heerlijk vind en de ander het eigenlijk helemaal niks vind.
Als je partner heel jaloers is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze vraag kun je geen eensluidend antwoord geven. Om de doodeenvoudige reden dat ieder stel anders is. Het hangt volledig af van de manier waarop beide partners in de relatie en in het leven staan.
De meeste (?) mensen zijn erg monogaam, en vinden dus dat je alleen met je partner seks mag hebben. Er zijn echter ook mensen die er niet zo over denken. Die vinden dat je wel een vaste partner kunt hebben maar dat dat niet betekent dat je nooit meer naar een ander kunt kijken of er verder mee kunt gaan.

Sommige stellen vinden dat partnerruil een toevoeging geeft. Ze hebben een tijdje betere seks, of andere seks, waarna ze elkaar weer extra waarderen.

Sommige stellen komen juist door de partnerruil tot de ontdekking dat de eigen partner toch de enige ware bleek te zijn. Dan was dit een eenmalig gebeuren wat zich nooit meer zal herhalen.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook stellen waarvan de partners zich altijd zullen blijven afvragen of het beter was met de ander. Deze jaloezie en angst zal hen uiteindelijk uit elkaar drijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurd wel eens ja.Het hoeft niet.Als beide partnerruil willen,en beide vinden het echt oke en zijn niet jaloers zal het goed gaan.Maar zodra een ander gevoelens krijgt voor een ander,dan is de kans groot dat je relatie mis gaat.Maar ik denk dat die relatie hoedan ook wel de mist in zal gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet natuurlijk, maar het is een gevaarlijk spel. Je maakt daarmee de kans dat jij of de ander geïnteresseerd raakt in een derde wel groter. Beter niet aan beginnen zou ik zeggen, of de kans incalculeren dat jijzelf of je partner een ander leuker gaat vinden. Waarom zou je dat risico nemen? Als je de sex niet meer zo spannend vind en daarom partnerruil wilt kan je beter eerst eens gaan kijken of je de sex met je eigen partner, zonder anderen erbij te halen, spannender, fijner, opwindender (of wat je er dan ook aan wilt veranderen) kunt maken.
13 jaar geleden
Nee als je besluit om dat te gaan doen en je relatie is solide zal het je relatie alleen maar hechter worden.
De vrijheid die je dan hebt zal zorgen dat je niet stiekem hoeft vreemd te gaan en in alle openheid met een ander sex kan hebben.
Er is wel een nuance verschil in "partnerruil" "swingen" en zelfs daarin nog onder te verdelen in een aantal vrijheden.
Het is erg leuk en leerzaam om samen te swingen en geleerde dingen maken je eigen sexleven beter leuker spannender.
Relaties waarin dat gebeurt zijn standvastiger dan monogame relaties en het aantal echtscheidingen is veel lager.
Als je een tijdje swingt kom je mensen tegen die je meer doen dan andere maar het mag nooit een bedreiging zijn voor je partner.