Adhd - Wat moet ik doen?

Een half jaar geleden heb ik de diagnose adhd gekregen. Wat kan ik hieraan doen behalve medicijnen (willen m'n ouders niet, ik ben 15 jaar)? Structuur heb ik al ongeveer, plannen is vooral een probleem met school enzo. Hoe kan ik het een beetje rustiger krijgen in m'n hoofd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche

Antwoorden (9)

Leg je probleem eens voor aan de huisarts. Misschien zijn medicijnen toch wel een oplossing. Je ouders kunnen wel zeggen dat medicijnen geen optie zijn, maar dat is misschien wel te makkelijk.

Verder is sporten erg goed. Kun je je lekker uitleven. Daarna ben je weer een tijdje rustiger.
13 jaar geleden
Je ouders kunnen geen medicijnen willen,maar die hebben geen adhd. Medicijnen is toch echt een hele goeie oplossing. Het zal je nl. een hoop ellende besparen,omdat veel adhd ers verslaafd raken aan de drugs om rust in de hoofd te krijgen, en een drugsverslaving kun je voorkomen door medicijnen. En er gaan meer fabels over ritalin rond dan feiten. Wat wel een feit is: Paracetamol is de meest verslavende medicijn die er is, en die kun je ook gewoon in de supermarkt halen. Ik ben een ervaringsdeskundige omdat ik ook ADHD heb,ik was 27 bij de diagnose, ik ben een ex-drugsverslaafde, en ik heb mijn diploma farmaceutische vakvrouw, dus ik weet waar ik over praat. En ik wordt moe van de onzin wat de mensen denken te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD betekent dat jij veel gedrevener bent dan de meeste mensen. Jij kan dus veel meer doen dan anderen. Je moet echter die superenergie zien te benutten in zaken waar jij helemaal in opgaat. ADHD betekent gewoon dat jij veel meer leven in je hebt dan de meeste mensen. Medicijnen trachten dat te onderdrukken. Maar waarom? Wat is er verkeerd met extra beweeglijk zijn en zich dus ook moeilijk kunnen concentreren op één ding? Heb JIJ daar last van, of hebben de mensen rondom je daar last van? Als zij last van je hebben en je willen drogeren zodat je wat rustiger wordt en wat beter naar hen zou luisteren dan zou ik je aanraden om zo gauw als mogelijk uit die negatieve omgeving te verdwijnen en op zoek te gaan naar mensen die jouw gezelschap wél appreciëren en die in plaats van je mooie energie te willen vermoorden je laten openbloeien tot de mooie persoon die je in aanleg al bent, en die nu nog enkel goede grond nodig heeft om te kunnen ontkiemen tot een prachtige persoonlijkheid.
Mijn advies is dat er niks mis is met je. Ik stel me vooral vragen bij diegenen die dat wél vinden en die jouw graag een handje zouden 'helpen'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge jonge! Big up voor je ouders! Geef ze een smakkerd! Eindelijk mensen die niet zo licht over Retalin denken en soortgelijke rotzooi die te vergelijken zijn met coke (zie link).

Vergeet niet dat dit soort "oplossingen" , oftewel medicijnen gemaakt worden door bedrijven. En wat doen bedrijven - of wat proberen ze althans altijd - winst maken. Vergeet niet dat er een vraag gecreeerd moet worden om een product te kunnen verkopen. In het geval van Ritalin of een soortgelijk iets : rotzooi dus. Het ergste is gewoon dat jij het inneemt, het komt dus in jou lichaam en het doet iets met je hoofd. Vraag je dus liever af: Hoe kan het mijn leven verbeteren?

Waarschijnlijk ben je nog aan het nadenken. Stop met denken, want een echt goede reden is er gewoon niet. Het komt er eigenlijk op neer dat je nu min of meer het gevoel hebt gekregen door het feit dat iemand die heeft gezegd dat je ADHD hebt. Je bent misschien bang gemaakt dat je problemen gaat krijgen dat je op school "niet meekomt" en dat je je eigen niet / moeilijk kan concentreren.

De reden dat je je niet/ moeilijk kan concentreren - als dat het geval is - is waarschijnlijk omdat datgene je gewoon niet boeit! Ze vertelden mijn moeder dat ik erg druk was ( wat ze nu dus allemaal ADHD noemen, die supergeleerde mensen) en dat ze wel een middeltje voor me hadden dat ik wat rustiger zou worden. Of het Ritalin zou worden, weet ik niet, maar mn moeder zij dus nee tegen rotzooi. Ik ben goed terecht gekomen hoor en heb geen concentratie problemen als het mij echt interesseert!

Een jongetje die ik ken die was ook erg druk... die heeft ADHD en die moeder heeft toch voor het "wondermiddel" Ritalin gekozen. Hij zou dan "beter meekomen op school". Of het helpt? Ja het helpt goed om iemand te veranderen! Normaal kon die jongen geen 50 seconde stil zitten, nu zat hij gewoon minuten lang in een stoel en was ik gewoon blij als ik zijn ogen zag bewegen. Geweldig spul hoor, je wordt er echt rustig van! Nee. Ik raad het niet aan. Ik heb die jongen echt zien veranderen in een paar jaar tijd. Die vrolijkheid en dat energieke is gewoon verdwenen. HIj was heel relaxed, nu is ie gewoon een ####ing zombie.

Geen Ritalin of andere troep is dus mijn advies. Gewoon zorgen voor genoeg bezigheden, zoals sporten en gewoon lekker creatief bezig zijn. Toen ik op de basisschool te druk was, liet mn leraar me een paar rondjes rennen :D

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik sluit me helemaal aan bij karnie (zag z'n reactie net).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan ook begeleidingsgroepen voor adhd. GGZ organiseert dit. Daarnaast kunnen boeken en websites je ook inzicht en advies geven. Zoek eens op adhd op GV, er worden diverse vragen gesteld.
13 jaar geleden
Als je niet aan de meds kan of wil (prima keuze trouwens) kun je ook nog een tussenoplossing proberen. Er zijn echt ADHD'ers die baat hebben bij vitaminesupplementen zoals Omega 3 vetzuren. Dat zou je eens uit kunnen proberen. Het is geen wondermiddel en het zijn geen medicijnen, maar het kan je wel helpen.

En verder kun jij, als je ADHD je in de weg zit in het dagelijks leven, eerstelijns psychologische hulpverlening vragen bij de huisarts. Dan kun je b.v. een training volgen om beter te worden in het plannen van je huiswerk, of een sociale vaardigheidstraining, of bij een zelfhulpgroep gaan. Je zou ook eens kunnen kijken op de website van Balans wat er allemaal mogelijk is voor mensen in jouw leeftijd met ADHD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een zoon die ook ADHD heeft, en die heeft wel een tijdje ritalin gebruikt maar vond het zelf maar niks. Hij zei ik voel met net een zombie en laat het nu staan.
Hij heeft ook via GGZ een cursus gevolgd waar die goed mee uit de voeten kan.
Als die nu eens erg druk is, gebruikt die passieflora van dokter Vogel, dat werkt bij hem erg goed en dat is niet verslavend. Je kunt het gebruiken naar behoefte. Je kunt het bij iedere drogist gewoon kopen.
Veel sterkte met het maken van een keuze wat je verder gaat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijf over rust in je hoofd krijgen.
Ik raad je aan om eens met je ouders te kijken wat de MatriXmethode voor je kan doen. Dat helpt heel goed als je ook visueel bent ingesteld (in plaatjes, beelden denkt).
Ook kan het als je dat niet doet hoor maar het werkt iets sneller. Het kan je helpen om de chaos in je hoofd rustiger te krijgen.
Er zijn verschillende MatriXcoaches in Nederland. Kijk een op de onderstaande link voor iemand in jouw buurt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is een op NLP gebseerde methode die bedacht is door Ingrid Stoop. Zij werk veel met kinderen, jongeren en volwassenen die o.a. problemen hebben met concentratie omdat het zo druk is in het hoofd.
Ik heb een workshopdag meegemaakt en filmpjes gezien over werken met deze methode en het is snel en succesvol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter heeft ook adhd.... tegenwoordig plakken ze graag een etiketje op een bepaald persoonlijkheidskenmerk. er is al héél veel geschreven over de negatieve gevolgen van medicatie voor adhd (o.m. hartstilstand e.d.) dus super dat je dat niet neemt.
gelukkig zijn er ook homeopatische middelen die helpen. wij hebben het op verschillende manieren aangepakt :mijn dochter heeft pianolessen gevolgd en schilderlessen (deed ze zeer graag allebei), ze kreeg homeopatische ondersteuning en we letten op haar voedsel (veel zaden en volle granen, nadruk op yange groenten zoals wortelen).
we lieten haar ook een soort therapie volgen om te leren plannen. Het voordeel hiervan was dat wij niet langer de boze ouders moesten spelen, maar dat een extern persoon zijn kennis doorgaf. Dat is veel neutraler en wordt vandaaruit makkelijker aanvaard.
hoe je het rustiger kan krijgen in je hoofd? Wel... ga les volgen (of een andere hobby) over iets wat je héél graag doet, laat je helpen door alternatieve methodes zoals homeopathie, bachbloesems etc en eet de juiste voeding die je doet "aarden". Je kan zelf ook op zoek gaan naar tips voor planning (puur technisch) en dit uitproberen.
En vooral : aanvaard jezelf zoals je bent, dat is de eerste stap. Iedereen heeft iets te leren, het is al heeeel veel dat je aangeeft dat je bereid bent om te evolueren! Zeker op jouw leeftijd : proficiat.