Wat is slaapverlamming, kan je het zelf opwekken en hoe kan je dit opwekken?

wat is slaapverlamming?
hoe lang duurt dit en wat gebeurt er precies?
kan je dit opwekken? zo ja, hoe?
hoe ervaren de meeste mensen dit, als een erg vervelend iets of als een spannend iets?
is het ongezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.4K
Amadea
11 jaar geleden
Jij denkt zeker dat je dat als spelletje bij jezelf kan toepassen, net als flauwvallen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
neen, ik heb vroeger een periode gehad dat ik dagelijks flauwviel als ik opstond. dit vond ik echt heel vervelend en aangezien ik erg geinteresseerd ben in dit soort dingen heb ik wat gezocht en heb ik hier ook wat over gelezen.
een vriend van me zei dat hij slaapverlamming heeft meegemaakt en dat het echt verschrikkelijk was.
ik ben gewoon nieuwsgierig en ik wil ook weten hoe je dit kan voorkomen.
Amadea
11 jaar geleden
Die vragen worden hier al beantwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/voorkomen-slaapverlamming.109180

Het beste antwoord

Slaapverlamming is het normale proces waarbij je hersenen geen signalen doorgeven aan je spieren tijdens de droomslaap. Dat zorgt ervoor dat je de bewegingen die je uitvoert in je droom, niet echt gaat uitvoeren. Slaapverlamming op zich is een normaal iets en maakt elk mens elke nacht door, maar de meeste mensen maken dit niet bewust mee.

Als je je er wél bewust van bent, is er als het ware sprake van dat je lichaam al slaapt, terwijl je geest nog een beetje wakker is. Je merkt dat je je spieren niet kunt bewegen. De meeste mensen vinden dat erg eng. Daarbij kan slaapverlamming samengaan met hypnagoge hallucinaties, dus het horen en zien van dingen die er niet zijn. Die hallucinaties hebben vaak een beangstigend karakter. Iemand kan bijvoorbeeld voetstappen door het huis horen, of een schaduwachtige figuur de kamer in zien komen. Let wel: dit zijn dus eigenlijk al een soort droombeelden, maar doordat je ze wakend meemaakt, kan het zeer beangstigend zijn, zeker als je niet doorhebt wat er aan de hand is. Dan heb je het gevoel dat je wakker bent en in je eigen bed ligt, en hoor je ineens iemand achter je naar je toe komen sluipen, terwijl je je niet kunt bewegen. Zulke hallucinaties hoeven trouwens niet altijd eng te zijn: je kunt ook vrij normale dingen horen zoals iemand die je naam roept, een hond horen blaffen, geruis horen, etc. Sommige mensen hebben heel vaak last van slaapverlamming, zo komt het bij narcolepsie heel vaak voor. Maar ook gezonde mensen kunnen er last van hebben, soms zelfs met enige regelmaat.

Je kunt het proberen op te wekken, maar je mist er niks aan hoor. Gevaarlijk is het niet, het kan alleen wel erg beangstigend zijn. Kijk eens op sites over lucide dromen en hoe je dat kunt aanleren, een aantal van de technieken houden in feite in dat je eerst wakker blijft door het proces van in slaap vallen en dus ook de slaapverlamming heen. Ik kan je alleen niet veel vertellen over hoe je dit soort dingen kunt opwekken als je het nooit 'spontaan' hebt gehad, want ik heb het zelf altijd al gehad. Zodra je zorgt dat je lucide (bewust) bent tijdens je slaapverlamming, is het niet eng meer, maar kan het juist lekker zijn, omdat je totaal ontspannen bent, dus je spieren lekker loom en zwaar aanvoelen. Ik kan alleen nog steeds niet altijd mijn hypnagoge hallucinaties van echt onderscheiden, maar misschien komt dat nog wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Slaapverlamming wordt in de medische wereld ook wel slaapparalyse genoemd en het is een slaapstoornis. Iedereen heeft het feitelijk tijdens de slaap, want het is een normale lichaamsfunctie: je hersenen voorkómen motorische activiteit. Zo kom je niet je bed uit en bezeer je jezelf niet als je in de REM-slaap komt. Maar het wordt een probleem als je je ervan bewust bent dat je je niet kunt bewegen.

Een aanval van slaapverlamming duurt een halve minuut tot vijf minuten of langer. Als je wordt wakker voel je dat je niet kan bewegen en je ledematen voelen heel zwaar. Ook kan je een drukkend gevoel op je borst hebben, net alsof je stikt. Daarnaast kan je je erg bang voelen.

Mensen die oververmoeid zijn of geen regelmatig slaappatroon hebben zijn gevoeliger voor slaapverlamming. Om de ernst van de aanvallen te verminderen kan sporten helpen. Op regelmatige tijden naar bed gaan kan ook helpen.

Soms kun je de verlamming opheffen door snel met je ogen heen en weer te rollen. Je oogspieren zijn namelijk niet verlamd. Mensen zeggen ook wel eens dat de verlamming ophoudt als ze door iemand aangeraakt worden.
Wie vaak of ernstige aanvallen van slaapverlamming heeft kan je de huisarts om medicijnen vragen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Subliem antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij afgelopen week voor de eerst ook verscheidene malen overkomen, wat voelde ik me machteloos. Maar na een aantal seconden hief de verlamming op. Nu dan toch maar aan een regelmatiger slaappatroon werken.