Wat zijn goeie tips en/of manieren om vroeg te slapen?

Hallo,

Ik ben al een erg lange tijd depressief, en heb veel lichamelijk klachten door stres.
Ik hoorde van me moeder toen ik het haar bekende dat ik al zo lang depressief was en al meer dan een jaar echt nergens meer van heb kunnen genieten dat zij vindt dat ik slaap te kort heb.

Ik was een beetje geïrriteerd door haar speech maar ik zag haar punt wel, ik vind het alleen erg lastig omdat ik van kleins af aan al lastig vind om vroeg te slapen.
Dan kon ik weer niet slapen, dan keek ik vroeger altijd nog stiekem even tv of speelde een spelletje.

Tegenwoordig ga ik standaard laat naar bed en ben dan ook vaak moe en heb ook (natuurlijke) medicijnen die me wat meer energie geven.

Mijn vraag is dus hoe kan ik me zelf aanleren om vroeger naar bed te gaan.
Ik wil echt heel graag mijn levensstijl verbeteren want dit kan echt niet langer en wil me ook weer gelukkig kunnen voelen.

Alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Het beste antwoord

Alle voorgaande tips/adviezen zijn erg goed,ik heb nog een aantal aanvullingen:

Glas warme melk drinken voor het slapen gaan(eventueel met anijs).
Absoluut geen alcohol.
Zorg er voor dat je kamer goed gelucht is.
Ga voordat je naar bed gaat eerst naar het toilet zodat je er daar niet meer voor uit hoeft.
Het beste is om in een koele kamer te slapen,liefst zelfs raam op een kiertje.

Bij "de Tuinen" heb je cd's met rustgevende muziek met bv het ruizen v/d zee op de achtergrond €15,- ( zie bron 1)

Mercedes Moore heeft een cd met zorgeloos slapen €14,- ( zie bron 2)
Ik citeer:
Slaappillen dwingen uw lichaam tot slaap, maar uw geest valt niet te temmen, dus voelt u zich de volgende morgen nog steeds moe en loom. Kom tot rust met de slaaptherapie van Mercedes Moore. Door haar melodieuze stem, aangevuld met zachte rustgevende achtergrondmuziek voelt u zich als het ware wegzweven naar volledige ontspanning, vertrouwen en overgave. Beslist een aanrader voor als u zich zorgen maakt, piekert, onrustig bent, onderhuids boos of verdrietig.

Het is in beide gevallen belangrijk dat je al in bed ligt met het licht uit en het beste kun je een klein koptelefoontje of oortjes in doen ( zelf heb ik een draagbare cd naast mijn bed staan)
Als je dit elke avond,eventueel afwisselend op zet,in combinatie met alle andere adviezen, heb je grote kans dat je op een gegeven moment al in slaap valt voordat de cd afgelopen is!
Zorg er dus wel voor dat je wekker hard genoeg staat :-)

Ik wens je heel veel sterkte,succes en doorzettingsvermogen!
(Slaap)groetjes vlindertje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je wekker elke dag op hetzelfde tijdstip af laten gaan en dan opstaan. Dan ben je na een paar dagen heus wel zo moe dat je op een normaal tijdstip in slaap kunt vallen. Het is nu al vroeg op de avond donker, dus je kunt het tijdstip om te gaan slapen mee laten bepalen door het langzaamaan dimmen van de lampen die je hebt. Dan bereid je je lichaam ook al voor op de komende nachtrust. Het laatste uur geen inspannende dingen meer doen. 's Avonds geen koffie meer drinken, alleen 's morgens.
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede punten. En 's avonds geen televisie meer kijken, en niet meer aan de computer zitten. Die geven namelijk fel licht af, en wel van een soort dat de hersenen vertelt dat het volop dag is. Dus minimaal het laatste uur voordat je gaat slapen geen televisie en geen computer meer. Liefst zelfs anderhalf tot twee uur. Dan geef je je hersenen echt de tijd om het idee te krijgen dat het nacht is.
Ritsuka
11 jaar geleden
tv en pc uit scheelt echt een stuk. als ik dat doe merk ik dat ik vanzelf moe word en naar bed wil gaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Behalve door het licht dat ze uitstralen, hebben TV en computer ook een "wakkerhoudend" effect omdat er van alles op het scherm gebeurt dat je automatisch wilt blijven volgen.
Misschien ben je van jongs af aan al en avondmens (ben ik ook, al zo lang ik me kan herinneren sliep ik laat) Misschien kun je melatonine tabletten proberen.Die helpen je om je ritme te veranderen, is een lichaamseigen stof dus kan geen kwaad, maar zorgt ervoor dat je lichaam gaat reageren op de impulsen die het krijgt: het wordt donker dus je moet gaan slapen
11 jaar geleden
Als je vaak tot laat achter de pc zit, krijg je 's avonds te veel licht binnen om lekker te kunnen slapen. Je zou een vast ritme kunnen inbouwen, zoals een blokje om gaan voordat je gaat slapen, of tenminste een uurtje voordat je gaat slapen, alle schermen uit en een stukje lezen.

Zorg dat je overdag genoeg beweging krijgt en daglicht ziet, dus ga dagelijks minstens een half uur fietsen of wandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De manier van hierboven beschreven staat telkens op hetzelfde moment opstaan is een heel goed idee.

Zelfs al ben je een wrak 's morgens er toch in volharden is écht heel zwaar, maar ook héél efficiënt.

Wat ook kan helpen is gedurende een periode Melatonine, het slaaphormoon in nemen om 21h en ook om 21h in je bed kruipen.

Het is een goeie manier om je bioritme aan te passen aan de dagelijkse noden van de maatschappij, vb. Je bent een avondmens en zou volgens je bio-ritme dus veel beter 's morgens lang uit slapen, maar je moet naar school of naar je werk, waardoor dit natuurlijk onmogelijk is.

Na een aantal dagen (vb. 1 doosje opgebruiken) kan het zelfs zijn dat je lichaam zelf vroeger begint met het aan maken van je slaaphormoon, zodat je kan stoppen met het gebruik ervan.

Terwijl bij slaapmedicatie er gewenning op treedt en je er dus steeds meer moet van gebruiken om te kunnen inslapen, waardoor slaapmedicatie verslavend is.

Veel inslaapgenot,

Ekster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de tips hierboven wil ik nog wat aanvullende tips geven.

Laat je lichaam wennen aan een bepaald ritme. Op een gegeven moment weet je lichaam dat je (wil) gaan slapen. Bijvoorbeeld: pyjama aandoen, gezicht wassen, tanden poetsen, naar het toilet en dan naar bed. (wat voor jou fijn is) Als je elke dag hetzelfde aanhoud weet je lichaam: nu moet ik gaan slapen. Als je elke dag een andere volgorde doet weet je lichaam niet dat jij je klaar zit te maken om naar bed te gaan. En dit elke avond op een vast tijdstip natuurlijk.

Ga niet ineens drastisch vroeg slapen. Als je gewent bent om om half 12 te gaan slapen moet je niet ineens je ritme omgooien en om 9 uur naar bed toe gaan. Als je moeite hebt om hieraan te wennen kun je kleinere stapjes nemen. Bijvoorbeeld eerst een paar dagen een (half) uur eerder naar bed toe, en zo verder, dan kan je lichaam ook rustig wennen aan het idee dat je vroeger gaat slapen.

Een druppeltje etherische lavendelolie op je kussen kan ook wonderen doen. Ik wordt daar tenminste rustig van als ik in bed lig. Of een paar druppels olie in een oliebrandertje doen en een half uur voordat je naar bed gaat op je kamer laten verdampen. (Als je niet van lavendel houd heb je nog andere rustgevende olien zoals: kamille en sinaasappel)

Zet álle elektrische apparaten uit op je kamer. Ook je mobiele telefoon.

Misschien dat dit werkt: Voor het slapen gaan een boek lezen. Dan kun je je even richten op een ander verhaal en laat je je eigen gedachten even rusten. Als je bang bent dat het verhaal te spannend wordt kun je ook een minder leuk boek gaan lezen, en val je van saaiheid misschien wel in slaap ;)

Dit naast melatonine, een uur voordat je gaat slapen niet met elektrische apparaten bezig zijn, een ommetje maken, en in de avond geen cafeïne binnenkrijgen.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt! Succes met slapen :)

Toegevoegd na 2 minuten:
En mediteren kan ook helpen om rustig te worden. (zie bron)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je jezelf aanleren vroeg te gaan slapen, stel dan een tijd ideale tijd vast, en stel de gemiddelde tijd vast van het late tijdstip dat je gaat slapen.
Begin iedere dag met maar een kwartier of zelfs tien minuten vroeger ! Dat merk je bijna niet maar uiteindelijk kom je zo bij je ideale tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht hetzelfde vandaar mijn +
Met als aanvulling dat ik iedere dag wel wat veel vind,persoonlijk zou ik het om de 3 dagen met een kwartier afbouwen.
Om maar even aan te sluiten bij deze adviezen, ik lees niet of je wel doorslaapt? Je zou het ook eens met acupunctuur kunnen proberen. Jaren geleden heb ik ook aan een slaapstoornis geleden, door wel in slaap te vallen maar dan om 3.00 in de nacht weer klaar wakker te worden. Ik heb 6 behandelingen gehad en wist niet wat me over kwam, ging op tijd naar bed, rond 22.30 en werd pas heerlijk ontspannen wakker 's ochtends om 8.00. Had geeneens moeite om in slaap te komen. Het bleek dat mijn bioritme helemaal door elkaar lag. Wellicht is het ook aan te raden, om 's avonds een lekkere frisse neus te halen, daarna een lekkere ontspannende douche en dan naar bed. Slaap lekker!