kun je aan niets denken ?of gaan er altijd gedachten door je hoofd?

probeer maar eens aan helemaal niets te denken. mij lukt het niet maar kan het wel?ik heb altijd wel iets in mijn hoofd waar ik aan denk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
13.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/denken.92049

Het beste antwoord

Je denkt altijd! Het valt je alleen op omdat je er aandacht aan schenkt. Onze hersenen kun je niet uitschakelen, die werken 24 uur per dag. Alles om je heen neem je bewust of onbewust waar en je hersenen registreren dat. Zelfs bij meditatie als je gedachtevrij wil zijn, ben je toch onbewust bezig je te concentreren op je ademhaling en dat betekent dat je daar toch aan denkt. Alleen als je slaapt denk je niet bewust, maar je hersenen zijn wel bezig met informatie te verwerken. Dit uit zich dan weer doordat we dromen. Je kunt je gedachten wel sturen maar bewust uitschakelen zal niet lukken!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat lukt wel, zolang je er niet aan denkt.
Soms kan het zo zijn dat je alleen maar voelt, maar dan ben je in een erg ontspannen situatie.
Zodra je erover nadenkt dat je aan niets denkt, is het dus weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt! Lukt me ook niet. Maar wel lukt 't een tijdje om alle nieuwe opkomende gedachten steeds weer af te kappen.
Is soms net lang genoeg om in slaap te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kan het. Het is iets waar de Shaolin Monniken hard op oefenen in Meditatie :-)

Ook de gewone mens kan het leren. Men begint over het algemeen met een rustig beeld in het hoofd, zoals, de zon.... het gras.... iets simpels.

En daar dan netzolang op focussen tot dat niet meer nodig is, en je met leeg en rustig brein in het niets beland.

Zo ongeveer werkt het in elk geval :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
defineer eerst niets.
zodra je niets defineert is het iets, oftewel niets is ook iets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lukt meestal wel voor enkele seconden ,daarna sijpelen er (althans bij mij ) toch weer ongewild gedachten je hersenpan in.
Mensen die veel mediteren schijnen daar geen moeite mee te hebben,dat is tenminste wat ze beweren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt wel aan helemaal niets denken, ook al is het zeggen van dat al verkeerd want je kunt niet ''denken'' aan niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het goede nieuws is dat iedereen het kan en ook doet.

Het slechte nieuws is dat aan niets denken meestal maar heel kort duurt. Het zijn de momenten tussen de gedachten.

Als onze aandacht getrokken wordt naar iets wat we zien, voelen, proeven, ruiken. Dan wordt het denken even onderbroken, en meteen daarna komen er meestal weer gedachten over wat we ervaren hebben....

De kunst is dus de tijd tussen de gedachten vergroten. Door bijvoorbeeld de aandacht te richten op iets wat niet zo gemakkelijk tot nieuwe gedachten leidt.