Wanneer is iets nou precies een trauma, hoe kan je dat voor jezelf vaststellen of moet een professional dat doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.7K

Het beste antwoord

Een trauma is het biologisch onvolledige antwoord van het lichaam op een als bedreigend ervaren situatie. De oorzaken voor trauma kunnen belevenissen zijn die bijna altijd voor ieder mens traumatiserend zijn: oorlog, zwaar misbruik, geweld, ongelukken, zware verwondingen of ziektes, operaties of het verlies van een naaste.

Maar ook onverwachte belevenissen in het dagelijkse leven kunnen onder bepaalde omstandigheden traumatiserend zijn: valpartijen, een ongeluk zien gebeuren, ingrijpende medische behandelingen, enz. Die kwetsbaarheid is onder andere afhankelijk van de lichamelijke gesteldheid, familiedynamiek, levensomstandigheden en leeftijd.

Een trauma kan elk niveau van ons leven beïnvloeden of verstoren. Of je echt aan een trauma lijdt is best vast te stellen door een deskundige, die je dan ook de gepaste hulp kan geven of voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Wendy ;-)

Andere antwoorden (4)

Een trauma is een erge gebeurtenis in iemands leven.
Dit kan lichamelijk zijn, maar ook psychisch. Denk hierbij aan een lichamelijke verwonding na een auto ongeluk, maar ook aan post traumatisch stress sysdroom.

Definitie van trauma: Verwonding, breuk of ander lichamelijk letsel, bij uitbreiding ook psychische schade door schokkende belevenissen; Meervoudige trauma is een combinatie van verwondingen aan verschillende organen of andere lichaamsdelen ten gevolge van een ernstig ongeval.

Vaak stelt de arts dit vast. Maar psychologisch trauma is niet objectief. Wat voor mij enigszins 'normaal' kan zijn, kan voor jou erg traumatisch zijn. Om een trauma te herkennen kun je beroep doen op een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naast de gegeven antwoorden die al duidelijk en uitgebreid weergegeven zijn .

mijn verkorte versie . je hebt mi 2 soorten trauma's de fysieke en de mentale letsel .

en bij allebei soorten is er sprake van revalidatie
proces die in werking wordt gezet om weer enigzins tekunnen functioneren .

is alleen door een deskundig /profesionel vast te stellen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil graag toevoegen: een trauma herken je, als je erna niet meer normaal kunt functioneren .
dus heb je nadien last van nachtmerries, angsten bij bepaalde gebeurtenissen,hyperventilatie, durf je iets niet meer te doen. het hangt er maar net van af wat er is gebeurt, soms durf je je bijvoorbeeld niet meer te hechten, omdat er in het verleden iemand is overleden.... dat is niet realistisch, omdat de dood bij het leven hoort.

normaal gezien lost de tijd, het op. je praat erover en geeft het een plekje in je leven.
je zou een gebeurtenis moeten kunnen verwerken, maar soms lukt dat niet. soms weet je niet eens meer waarom je ergens bang voor bent. dan zou het helpen een professional in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een trauma is een gebeurtenis, maakt niet uit wat, maar als je er iedere keer nog door geraakt word.
het ene trauma is groter dan het andere maar als jij het als heel erg ervaart, steeds weer zou het een trauma kunnen zijn.
Mijn vader verloor zijn vingers in een grasmaaier en ik stond erbij te kijken. hele happening, en paniek natuurlijk, maar na een jaar werd ik er over gesproken, en tegen de meeste mensen zei ik dat het wel goed ging, want ik dacht ook dat dat zo was. Maar toen ik een keer bij een psygoloog was moest ik toch huilen en realiseerde me dat het helemaal nit zo goed verwerkt was.

Toen heb ik emdr gedaan, tikjes en geluiden hoor je en dan moet je denken aan het moment van het trauma en schijn je het te verwerken. het heeft echt geholpen

Nou was dat je vraag niet echt, maar meestal ja doet een arts, psycholoog dat. Al zul je wel naar hun toe moeten gaan dat iets je niet lekker zit.