Je persoonlijkheid is en wordt gevormd door verschillende factoren: De omgeving waar je opgroeit, het soort gezin waar je opgroeit, de kansen die je krijgt in het leven. Hier heb je niet altijd zelf invloed op.

Je gedrag kun je zelf beïnvloeden. Je hebt (bijna) altijd een keuze.
- Word ik kwaad of loop ik uit de situatie weg.
- Ga ik janken of laat ik niets merken
- Hou ik vriendelijk een praatje met een groep vreemden of hou ik afstand.
Dit zijn allemaal afwegingen en min of meer persoonlijke keuzes, of keuzes die je persoonlijk kunt maken als je leert controle uit te oefenen op je eigen gedrag.

Dus persoonlijkheid is hoe je bent, en gedrag is hoe je doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hoi
je gedrag is hoe je je opstelt.
je persoonlijkheid is hoe je je gedraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijkheid is hoe je bent (van binnen, psychologisch); je gedrag is hoe dit tot uiting komt (van buiten dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je persoonlijkheid is hoe je zelf bent vanbinnen dus. en gedrag is hoe je doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een heel bescheiden persoonlijkheid hebben, maar je gedrag kan daar om een of ander reden enorm van afwijken. B.v. omdat je jet erg opwindt over een onrechtvaardigheid die jou is aangedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om nog wat toe te voegen aan de voorgaande antwoorden: Je gedrag is afhankelijk van de situatie waarin je verkeert (voel je je op je gemak of juist niet? Zit je lekker in je vel of niet?). De situatie kan grote invloed hebben op hoe je je voelt en hoe je je voelt heeft weer invloed op je gedrag (bijv wanneer je niet lekker in je vel zit zul je eerder geïrriteerd reageren dan wanneer je wel lekker in je vel zit). Je persoonlijkheid zal niet beïnvloed worden door het moment. Je bent wie je bent, ongeacht hoe je je op een bepaald moment voelt en gedraagt.