Een borderliner vreselijk om mee om te gaan wie weet of daar medicijnen voor zijn o.i.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd vreselijk.
Annswers
13 jaar geleden
Waarom is dat zo vreselijk? Ik weet er weinig van..

Antwoorden (4)

Medicatie

Vaak gebruikte medicijnen bij Borderline zijn serotonineregulerende medicatie, antidepressiva, antipsychotica, stemmingsregulerende middelen en kalmeringsmiddelen. Enige voorzichtigheid is geboden bij deze middelen, niet elk lichaam reageert hetzelfde en verslavingsgevaar is aanwezig. Ga dus niet op eigen houtje experimenteren, maar overleg altijd met een arts.

Goede medicatie in de juiste dosering kan echter veel verlichting geven bij de verschillende symptomen van Borderline.

Toegevoegd na 56 minuten:
Hou er rekening mee dat alle medicijnen bijwerkingen kunnen hebben, en dat je het voorschrijven van medicijnen het beste aan hiervoor opgeleide mensen kan overlaten zoals je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Jelle is goed. Echter wel een kleine aanvulling: Borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Dit gaat niet over. Wel kan iemand met therapie en eventueel medicijnen er beter mee leren omgaan. Dat geldt voor de borderliner. Daarnaast zijn er ook cursussen voor mensen om te leren omgaan met een borderliner.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als partner zijnde, goed je grenzen aangeven. En niet teveel verassingen. Een portie geduld is ook wel handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande antwoorden, die absoluut niet fout zijn. Borderline persoonlijkheidsstoornis kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag. De behandeling hoort bij de psychiater thuis en niet bij de huisarts, naar mijn mening, in de eerste plaats omdat behandelen van een borderline ingewikkeld is maar ook omdat met een multidisciplinaire aanpak, er beter mee leren omgaan, training in sociale vaardigheden en medicatie, de beste resultaten worden bereikt.

Niet alleen voor de persoon zelf maar ook voor de naaste omgeving is borderline vaak een regelrechte ramp. Die heeft regelmatig het gevoel dat het onmogelijke geëist wordt. Ik kijk er dan ook niet van op (goeie tip, stenajess) dat er cursussen zijn voor het omgaan met iemand die borderline heeft. Lijkt me een aanrader.