Hoe vaak denk je niets?

Bij een onderzoek naar ADHD werd de vraag gesteld hoe vaak je niets denkt. Als je die vraag met "nooit" beantwoord is dat al een aanwijzing voor ADHD. Ik vind het een vreemde vraag bij dit onderzoek omdat iedereen in mijn omgeving die ik er naar vraag, zegt altijd te denken. (met uitzondering van slaap en meditatie).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ik ADHD heb
Annswers
13 jaar geleden
Mijn vriend denkt altijd aan niets als ik het vraag ;)

Het beste antwoord

Er is eens uitgezocht hoe veel gedachtes een mens heeft op 1 dag, de teller kwam op 90.000 (vraag me niet hoe ze dit onderzocht hebben).

Een mens denkt praktisch altijd. Bepaalde oosterse stromingen en geïnteresseerden proberen door middel van meditatie zo min mogelijk te denken. Maar zelfs de meest getrainde meditateur (?) op zijn beste moment laat ook ongemerkt gedachten door. Dit is niet erg, want juist door het denken zijn wij mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb voor zover ik weet geen adhd, maar volgens mij denk ik altijd. En volgens mij doet iedereen dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je denkt altijd. Ook als je ''niks'' doet (Zoals op de bank zitten) denk je. Dan zijn je hersenen al je gedachten aan het ''ordenen'' en op ''een rijtje aan het zetten.

Ook in je slaap denk je, je droomt namelijk de hele nacht door, en bij dromen denk je veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezien in de toelichting geen vraag staat, moet ik (denk ik) zeggen hoe vaak ik niets denk. nou, behalve in mijn slaap nooit, en als ik een terugvraag mag stellen, welk onderzoek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mag ik vragen wie er een min gaf?
itsme
13 jaar geleden
Dat mag je vragen maar daar krijg je geen antwoord op... Daarom is het ook zinloos om te vragen wie en waarom als dat niet direct al in een reactie erbij is gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, jammer genoeg...
Ik weet niet of ik altijd denk, maar ik denk (haha) van wel. Maar als je iemand zo'n vraag stelt dan gaat hij/zij automatisch nadenken?

Mmm, interessante vraag eigenlijk. Ik zou het in ieder geval niet meteen als een directe aanwijzing naar ADHD zien als je altijd denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En denkt de ene mens meer na dan de ander?

Ikzelf gebruik medicijnen tegen ADD, en heb wel degelijk ervaren dat ik hierdoor een tijdje absoluut niets kan denken, iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt! Door deze ervaring ben ik er wel 98% zeker van dat je niets kunt denken. De overe 2% liggen bij mijn onwetendheid over het brein, het (onder)bewuste en mijn kennis over de gedachten van anderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
*overe = overige

Om de ervaring nog verder toe te lichten; normaliter denk ik als een mitrailleur, er vliegen altijd plaatjes, muziek, associaties en signalen uit de omgeving + mijn eigen lichaam door mijn hoofd. Met medicijnen voelt het alsof ik een helm op krijg die mijn schedel leeg zuigt, als een vacuüm. Als er zich een gedachte vormt (wat meer energie kost) voelt het alsof deze zich afketst *plop* tegen mijn schedeldak, alsof deze van rubber is gemaakt (de helm), waarna ik de gedachte kwijt ben.

Onwaarschijnlijk bevreemdend. Het was bijzonder beperkend voor mijn vermogen om weg te dromen. Alleen de droge- en direct aanwezige realiteit bleef over. Ik had alleen de puur noodzakelijke gedachten, wat er maar iets van 4 per minuut waren of iets dergelijks. Voelde me eenzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb adhd en ik denk altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie geeft hier toch al die minnetjes? geef zelf dan een zinnig antwoord!

Maar goed, dat even terzijde.
Volgens mij is het antwoord haast niet te geven, want wat is ''niets''? Als we het hebben over denken dan is die definitie voor iedereen anders.
Wanneer je denkt: ''ik denk niets, ik denk niets'' , dan denk je wel iets, namelijk dat je niks denkt.
Want hoe constateer je dat je niks denkt, zonder te denken?
Ik zou zeggen: nooit, want je denkt altijd iets, ook al is dat niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het niet zo abstract moet zien. Het heeft meer te maken met concentratie. Men bedoelt: als je ergens mee bezig bent, denk je dan ergens anders aan.
Ik heb adhd dus in mijn hoofd is het net google, ik denk de hele dag door aan van alles en nog wat, ook als ik ergens mee bezig ben waar ik eigelijk op zou moeten concentreren. Dus niks denken, wil niet zeggen dat je hoofd dan leeg is. Tenminste, zo zie ik het.
een adhd(er) denkt altijd heel veel, heel snel, en heel intens. ik heb zelf als adhd-er eigenlijk niet vaak een moment dat ik rust heb in mijn hoofd en oppervlakkige gedachten heb.

ik denkt dat dat word bedoeld. natuurlijk, je denkt altijd wel iets, maar niet altijd even veel en intensief. bij dit onderzoek is het antwoord nooit denk ik niet gelijk een aanleiding voor adhd. maar deze vraag kan wel antwoorden uitlokken als: "ik zou willen dat er een moment was dat ik rust in mijn hoofd had, en niet 1000 gedachten die elke seconde door mijn hoofd razen, en die me gek maken." als iemand zo'n soort antwoord geeft, kan dat een aanwijzing zijn voor adhd. door deze vraag proberen ze erachter te komen hoe je hoofd werkt: of je je hoofd 'leeg kunt maken', of je last hebt van het altijd denken denken denken. of juist niet. zoiets.

het gaat niet specifiek om de vraag: hoe vaak denk je niets. want bij óok een niet-adhd-er denkt altijd onbewust regens wel aan.

goeie vraag trouwens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je denkt altijd, zelfs in je slaap. Ik heb niets gedacht toen ik laatst drie uur onder narcose was. Je wordt wakker waarmee je in slaap viel. Alsof er iets tussenuit geknipt was.