Wat voor hulp kan ik vragen om dit te verwerken met mcdd?

Ik zit in een zorginstelling ik heb mcdd .
Ik geef steeds aan bij de begeleiding dat ik mij er niet vanaf kan sluiten komen en gaan van begeleiders.
Het minstens een 1 jaar duurt om iemand te leren kennen, en vaak gaan de begeleiders binnen een jaar weg bij deze instelling .
ik merk dat ik stabiele band kan op bouwen die te kort duurt.
Ook de begeleiders zijn nog bezig met hun opleiding terwijl ze op de groep moeten begeleiden zeggen ze en komen vaak uit een andere sector horeca of Defensie .
Ook is er een nieuwe teamleider op de groep die in de twintig is en vaak tegen zijn collega's zegt dat hij niet weet hoe hij dingen moet regelen op de groep.
Ik ben bang dat het team nog verder hierdoor uit een val en dat er allemaal nieuwe begeleiders staan die nauwelijks ervaring hebben mij als persoon, vaak merk ik dat vanuit mijn beperking als ik door vraag over mijn angsten hoe ik de dingen beleef en de begeleiders ga vragen wat is autisme dan merk ik gebrek aan inzicht of ze bekijken alles in hokjes terwijl ieder persoon anders is.
Ik ben vaak angstig als mijn ouders er niet meer zijn mijn moeder is 72 die begrijp mij met met wisselende stemmingen ook al als ik het niet meer weet

Mcdd gaat niet over maar sinds ik al 6 jaar in instellingen zit en op diverse plekken gezeten heb word het piekeren niet minder op
Vaak zit mijn rug er vast vanwege de spanningen door dat begeleiders zeggen: je moet je niet te druk maken" ik zoek wel afleiding in leuke dingen

een jaar geleden
in: Psyche
1.4K
SimonV
een jaar geleden
Kan een huisarts je helpen?
tinus1969
een jaar geleden
Ga eens praten met de begeleider van de begeleiders

Antwoorden (1)

Veel veranderingen in je omgeving kan je niet voorkomen. Dit geldt voor iedereen, maar ze zijn voor mensen met McDD over het algemeen moeilijk(er) te aanvaarden.

Desondanks zal je, hoe moeilijk dat ook is, moeten leren omgaan met veranderingen. De kracht daarvoor zal uit jezelf moeten komen, al kunnen anderen hierbij helpen. Op veel andere dingen heb je wel invloed. Probeer je daardoor te laten inspireren.

Mogelijk kan het Gebed om Kalmte hierbij helpen. Houd je er niet van om God aan te roepen, dan kan je die weglaten uit het gebed:

God, schenk me
kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen
en wijsheid om het verschil hiertussen te zien.

Overigens kunnen oud-begeleiders best nog wel eens bij je op bezoek komen. Vraag ze eens of ze dat willen, zo raad ik je aan. Het is, zo lijkt mij, sowieso niet verboden om met hen contact te onderhouden! Je kan ze ook eens bellen of aan hen een kaartje sturen.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Stephen (?) Covey, ook een zeer gelovig man, beschrijft in zijn bekende boek hetzelfde idee - maar dan zonder er een god bij te halen.

Lees de stukken over 'scope of concern' en 'scope of influence'.
Antoni
een jaar geleden
Dank je, @Cryofiel, voor je reactie. Dit wist ik nog niet! De naam van Stephen Covey is overigens juist. Ik neem aan dat je zijn boek The Seven Habits of Highly Effective People (in het Nederlands gepubliceerd onder de titel De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap) bedoelt.