Nee. Ligt er aan bij welke activiteit. Laatst bv is onderzocht dat mensen met stress juist beter auto rijden omdat ze alerter zijn en eerder reageren dan ontspannen, vrolijke mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanning is iets anders dan stress: spanning is zeg maar de voorloper van stress.
Een "gezonde" dosis spanning maakt je lichaam alerter vanwege de adrenaline. Als je bijvoorbeeld een deadline moet halen, dan is er wat spanning en ben je beter geconcentreerd en gemotiveerd.
Als de spanning te hoog oploopt en stress wordt, dan raak je eerder moe en ongemotiveerd en krijg je concentratieproblemen.
Wat "gezonde" spanning is, dat is voor iedereen persoonlijk.

Dus ja, zonder stress presteer je beter.
Maar wat spanning geeft je juist die extra kick om beter te presteren.

Meer info:
http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/32792-van-stress-naar-gemotiveerd-presteren.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt ervan af. Onder lichte stress presteer je beter, omdat je lichaam dan stoffen aanmaakt waardoor je allerter, helderder e;d. wordt. Je neemt ook meer risico's om je doelstelling te behalen. Mijn dochter bv. zit in de academie en het lukt haar pas om behoorlijk te schilderen als ze de hete adem van de jaarjury in haar nek voelt. Dan produceert ze op een mum van tijd een aantal prachtige werken.
Als je teveel stress hebt ga je langzaam aan minder goed presteren. Je zintuigen beginnen minder goed te werken, je voelt je opgejaagd en ondermijnt je lichaam als het lang genoeg duurt.
Toch zie je dat mensen in kortstondige extreme stresssituaties soms tot ongelofelijke dingen in staat zijn. Ze ontwikkelen een kracht die ze van zichzelf niet vermoeden. Bv. mijn grootmoeder heeft ooit een auto omhoog getild omdat het been van haar man eronder lag.
Nadien heeft ze het nog vaak "zo" geprobeerd, maar het is haar niet meer gelukt
liveisgreat