Wat is het verschil tussen een snob en een narcist?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Het beste antwoord

Een snob is iemand die de neiging heeft om zich superieur te voelen ten opzichte van anderen, vaak gebaseerd op sociale status, rijkdom of opleiding.
Een narcist is iemand met een persoonlijkheidsstoornis waarbij iemand een overmatig grote behoefte heeft aan aandacht, bewondering en macht en een gebrek aan empathie voor anderen. Narcisme is een ernstige aandoening en kan leiden tot problemen in persoonlijke en professionele relaties.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Als aanvulling: een snob is verwaand op basis van echte of vermeende ‘verfijnde smaak’. Een snob koopt bv een peperdure espresso machine en claimt dat koffie uit een gewoon senseo apparaat niet te drinken is.
Snobisme kan dus mild of heftig zijn; het is geen geestesziekte maar heftig snobisme kan een uiting van ziekte zijn.