Zijn er ook begeleid woonvormen waar je je leert hechten in plaats van zelfredzaamheid?

Zijn er ook begeleid woonvormen waar je je leert hechten en waar je kan werken aan oa traumaverwerking? In plaats van huishoudelijke taken ed? Ik ben 40+ en heb ASS. Ik sta open voor plekken voor mensen met een verstandelijke beperking, maar heb er zelf geen.
plekken voor mensen met een verstandelijke beperking dus

een jaar geleden
in: Psyche
2.9K
TurfGraver
een jaar geleden
Is leren hechten en traumaverwerking iets wat je in een woonvorm doet?
Of zou dat meer iets zijn wat in persoonlijke gesprekken plaatsvindt?
Inekez1
een jaar geleden
Leren om je aan anderen te hechten kan in een speciale therapie daarvoor. Dan leer je om je op een gezonde manier te hechten aan anderen, dus niet meteen helemaal afhankelijk te maken van de ander. Dat gaat dus juist heel goed samen met het leren van zelfredzaamheid. Je moet er een balans in zien te vinden, zonder door te slaan in eenzaamheid of afstandelijkheid, en zonder door te slaan in afhankelijkheid. Als je een fijne woonplek kunt vinden in begeleid wonen waar je leert voor jezelf te zorgen, dan kun je daarna of daarnaast traumatherapie volgen en leren om op een andere manier met de mensen om je heen om te gaan. Als er in de woonvorm ook een vorm van psychologische begeleiding is, dan kun je het met die hulpverlener bespreken en kijken of dat voldoende is voor jou, of dat je een doorverwijzing naar externe therapeut nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Wat begeleid wonen of beschermde woonvorm heb je daar allerlei vormen in en zeker niet alleen voor mensen met een verstandelijke beperking. Een woonbegeleider kan kijken op welke gebieden je ondersteuning nodig hebt. Kan bijvoorbeeld gaan om het omgaan met financiën of kijken naar dagbesteding.
Voor hulp bij trauma's e.d. heb je alleen specialistische hulp nodig.
leraarjij
een jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties. Wat zijn dat voor therapieën waar je je leert hechten? Worden deze ook vergoed vanuit het basispakket? Dat is het nou juist. Ik vind zelf dat ik geen of in ieder geval weinig ondersteuning nodig heb bij die praktische zaken, maar meer op emotioneel / psychisch gebied. Ik zoek een veilige omgeving waar ik die dingen kan leren. De meeste begeleid woonvoorzieningen bij mij in de buurt richten zich voornamelijk op samen koken, afwassen, boodschappen doen ed.
HannekeJanssen
een jaar geleden
@Leraarjij: begeleid wonen is inderdaad bedoeld voor die praktische dingen - daarvoor is het begeleid WONEN. Het klinkt alsof jij vooral therapie nodig hebt / wilt. En ja, je moet even zoeken naar een therapeut die wordt vergoed vanuit de verzekering die jij hebt. Wat houd je tegen om eens langs te gaan bij je huisarts / praktijkondersteuner GGZ van je huisarts, om hierover te overleggen? Hij/zij weet de weg!

Geef als eerste antwoord