Hoe bereik je iemand van binnen die autisme heeft die niet over hun gevoel praten?

een jaar geleden
in: Psyche
2K
tinus1969
een jaar geleden
Dat hangt mede af van je relatie met deze iemand/persoon. Wat wil je concreet bespreken/bereiken met deze persoon?
Houd er rekening mee dat iemand met autisme mss wel nooit ‘bereikbaar’ is op een normale cq door jou gewenste manier.
Pommerd
een jaar geleden
Heel belangrijk is dat je diegene niet onder druk zet, laat weten dat die persoon altijd bij jou terecht kan als ze wat willen vertellen. Je kunt ook aangeven dat je iets graag wilt weten, maar dat je de persoon met autisme zelf laat bepalen of en wanneer die er over wil praten. Soms heeft iemand met autisme zelf al moeilijkheden om te begrijpen wat ze voelen en moeten ze er zelf eerst eens over nadenken wat ze zouden kunnen zeggen. Veel hangt natuurlijk wel af van de mate waarin iemand autistisch is, zoals tinus1969 al aangaf, misschien zul je diegene nooit helemaal bereiken.
Ritsuka
een jaar geleden
Elke persoon is anders. Wat voor mij goed werkt is het schriftelijk doen, dan kan ik er rustig voor gaan zitten en over nadenken.
Of tijdens een wandeling praten, dan hoef je de gesprekspartner niet aan te kijken en is het niet erg als er langere stiltes vallen.
Mikaapje
een jaar geleden
@Ritsuka precies dat helpt bij mij ook, ik heb asperger, en ik vind het lastig om over mijn gevoel te praten of te uiten tenzij ik de persoon goed ken en vertrouw. En oogcontact maakt het dan wel moeilijk inderdaad.

Geef als eerste antwoord