Is de levensverwachting van iemand met pdd-nos een stuk lager?

Ik las op het Internet dat de levensverwachting 16 jaar lager is dan gemiddeld, ik kan mij dat niet voorstellen eerlijk gezegd

een jaar geleden
in: Psyche
3K
tinus1969
een jaar geleden
Het internet is groot en niet overal betrouwbaar. Waar las je dit precies?
gast111251
een jaar geleden
Op de website autisme.nl
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik las dat ook ooit een keer op een site (zie link hieronder). hartproblemen, epilepsie en zelfmoord worden opgegeven als grootste oorzaken van de eerdere dood. Ik denk dat het sowieso ook ervan af hangt hoe zwaar autistisch iemand is.
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/psyche/vraag/707039/levensverwachting-pdd-nos-stuk-lager/
Antoni
een jaar geleden
@Anonymousxx, je link is een link naar de vraag. Niet naar de bron van de informatie die je geeft. Wat is de juiste link?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
@Antoni https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/667136/wie-autisme-heeft-leeft-gemiddeld-16-jaar-korter foutje!!
Antoni
een jaar geleden
Dank je, @Anonymousxx

Antwoorden (1)

Kenmerken van PDD-NOS zoals teruggetrokken gedrag en beperkt sociaal begripsvermogen, zijn mogelijke factoren die deze mensen kwetsbaarder dan anderen maken. Deze factoren tellen vooral zwaar in combinatie met ongunstige levensomstandigheden of andere aandoeningen zoals depressie of angststoornissen.
De aandoening kan een grote invloed hebben op de kwaliteit van leven. Voor de persoon met PDD-NOS betekent het vaak een ernstige beperking in het dagelijks functioneren. Door hun problemen op sociaal gebied zijn ze vaak heel onzeker en eenzaam. Volwassenen met PDD-NOS hebben veelal moeite om een betaalde baan te vinden. Vriendschappen of een relatie opbouwen en onderhouden is vaak zeer moeilijk.

Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de mensen met een autismespectrum stoornis daarnaast ook andere psychische problemen heeft, zoals depressieve klachten, stemmingswisselingen of een burn-out. Onder mensen met meerdere psychische klachten komt zelfdoding komt meer voor dan bij mensen die daar geen last van hebben. Vanuit dat oogpunt bezien zou je kunnen stellen dat de gemiddelde levensverwachting van iemand met PDD-NOS lager is dan die van iemand die daar niet mee behept is.
Amadea
een jaar geleden