Mijn partner heeft borderline. Hoe kan ik weten of ze 'zelf' weet of ze dit heeft?

Ik ken mijn partner pas een jaar, heb dit nu pas ontdekt. Ik durf haar hier nu niet mee te confronteren

een jaar geleden
in: Psyche
1.7K
ronron1212
een jaar geleden
Hoe weet jij het dan?
Pepe
een jaar geleden
Ik heb na veel moeilijke momenten en veel zoekwerk zelf ontdekt dat mijn partner zowat alle symptomen vertoont.... ben er 100% zeker van.... ben eigenlijk blij enerszijds een antwoord te hebben gevonden op veel vragen....
dank voor uw vlotte reactie, ik hoor grag meer van u. Thx.
Timmeh8581
een jaar geleden
Run!!!!!!! Moet je niet willen de rest van je leven! Hou oud ben je?
BonBonvanJohn
een jaar geleden
tja het zou natuurlijk kunnen dat ze het wel weet maar dat ze het achter houdt. Je zou een keer op een 'goed' moment kunnen vragen of zij iets af weet van borderline, zo ja, dan zou het kunnen zijn dat ze het wel weet maar achter houdt. Zo nee, dan kun je wellicht voorzichtig voorstellen om een diagnose te laten stellen. Ik heb zelf ook wel eens een relatie gehad met een borderliner en zij kwam vrij snel zelf eerlijk met het nieuws dat ze dit had en nog meer, ook o.a. bipolaire stoornis, schizofrenie, psychoses. Het hele pakket zeg maar. Uiteindelijk resulteerde dit in zelfmoord. Maar bij jou hoeft het zeker niet zo ver te komen. Borderline is niet te genezen maar het is wel onder controle te krijgen.
Ritsuka
een jaar geleden
Ben jij een psycholoog dat je deze diagnose kan stellen?
tinus1969
een jaar geleden
Als je denkt dat je partner borderline heeft omdat ze zich op een bepaalde manier gedraagt, en je kunt hier niet over praten, dan doet het er niet toe of ze echt borderline heeft. Dan zit er fundamenteel iets fout in jullie relatie - en dat is alle reden om te bedenken of je nog verder wil.
Cryofiel
een jaar geleden
Zoek ook eens op de symptomen van narcisme. Misschien zelfs specifieker: vrouwelijk narcisme. Voor de leek kunnen de symptomen van borderline en narcisme op elkaar lijken.
SimonV
een jaar geleden
Tinus1969: je heb helemaal gelijk. Alleen "- en dat is alle reden om te bedenken of je nog verder wil." is te kort door de bocht. Eerst praten.
Pepe
een jaar geleden
M'n partner is de vrouw van m'n leven. Ik zou haar nooit laten vallen, nu ik weet wat ze heeft, zal ik er nog meer voor haar staan dan voorheen, dat dit niet de makkelijkste weg is, dat weet ik. Maar zij is dit waard en zal dan ook alles doen om het ons zo aangenaam mogelijk te maken, los van het feit of ze het nu zelf weet ja dan neen. Als je echt van iemand houdt, dan geef je niet op en houdt je vol. Dan kom je er, altijd. Geloof me.
Castle
een jaar geleden
Als je in een relatie zit moet je zaken met elkaar kunnen bespreken. Vertel haar hoe je haar ervaart op bepaalde momenten. Je vraag:"Hoe kan ik weten of ze 'zelf' weet of ze dit heeft?" kan alleen beantwoord worden met dat je haar moet vragen. Echter een echte diagnose moet van een specialist komen want er kunnen andere zaken aan de hand zijn dan borderline.

Antwoorden (1)

Je kan dat gewoon vragen lijkt me, als je het op een respectvolle en begripvolle manier vraagt. niet vanuit het niets, je moet wel het juiste moment aanvoelen. en dus niet het juiste moment voor jou maar het juiste moment voor haar, heel belangrijk.
Maar..
Van wie hoorde of hoe komt het , dat jij weet dat zij borderline heeft ?
Lijkt mij dat als iedereen weet dat zij borderline heeft, dat zij dat dan zelf ook zou moeten weten.
Of heb je zelf die diagnose gesteld? nadat je na een paar uurtjes googelen zelfbenoemd specialist te zijn. Mensen met borderline zijn heel gevoelig, wat je echt moet voorkomen is; dat zij zich aangevallen voelt, of veroordeeld word. Ze is geen borderline maar heeft borderline. en ook gewoon mens, laat haar weten dat ze het waard is en als zij het gevoel heeft dat jij heel veel om haar geeft, en samen wil leren omgaan met haar aandoening, en het gevoel heeft dat dit onvoorwaardelijk is. En zij je echt vertrouwd! dan kan je echt alles maar dan ook echt alles bespreken met elkaar. Maar als je dit niet goed aanpakt, en geen geduld voor haar hebt, dan gaat ze zichzelf voor je afsluiten. en komen jullie steeds verder van elkaar te staan. een weg terug is er bijna niet.
mensen met borderline hebben het zelf ook heel zwaar, en zij zijn echt wel berijd om samen een goede en leefbare omgang te creëren, die voor jou en ook voor haar werkt. Want het is ook heel zwaar en moeilijk voor jou, als je geen borderline hebt. En je hebt ook het recht je gevoelens te uiten en het recht dat er ook met jou rekening word gehouden. Als alleen jij de persoon ben die zich aanpast dan ga je het heel zwaar krijgen. en het is heel erg vermoeiend. mentaal ga je er aan kapot net als jullie relatie. dat wil jij niet. maar dat wil zij ook niet. onthoud dat goed. vaak is het bij een borderliner wat boosheid of verdriet betreft na 15 minuten weer alsof er niks aan de hand was, en waarschijnlijk alweer bezig is met iets anders, maar jij loop de hele of halve dag nog te piekeren in je hoofd of ook nog emotioneel ben van haar uitbarsting. Maar bij haar is het na 15 minuten weer rustig. maar zij beseft zich niet dat het voor jou ook heel moeilijk kan zijn. of dat je er verdrietig van kan zijn. zolang je niet communiceer met haar wat het met jou doet, kan je het haar niet eens kwalijk nemen. Belangrijk om te weten is dat die mensen vaak erg berijd willend zijn om samen te werken naar een oplossing. Maar heb wel geduld anders gaat het niet lukken. excuus voor de lap tekst.
een jaar geleden
Pepe
een jaar geleden
@derikseijt. Uw reactie is echt geen 'lap' tekst. Jij lijkt me zowat bijna de enige te zijn die begripvol omgaat met m´n niet zo leuke vraag.... ik wil graag verder contact, is echt belangrijk voor me om veel te begrijpen en hoe ik kan, mag en moet omgaan met de situatie. ik heb nu even nog iets te doen, je hoort van me. Oprechte dank u wel.